ניהול כספים מקצועי, אחראי ואמין הוא הבסיס להצלחתו של כל עסק.ניהול מסוג זה מוודא שהעסק יתנהל תוך שמירה קפדנית על מאזן נכון בין הכנסותיו להוצאותיו, יבנה על תזרים מזומנים חיובי ויהיה כל העת במגמת פיתוח וצמיחה.
מהו ניהול כספים נכון?
ניהול כספים נכון הינו תכנון, ביצוע, ניהול ובקרה של כל הפעילות הכספית של עסק או חברה.
ניהול כספים נכון ותקני מחייב תכנון תקציב לעסק, רישום ומעקב אחרי הרווחים וההוצאות שלו, נקיטת עמדה לגבי החלטות כספיות שהעסק צריך לקחת על עצמו וכמובן – תכנון רווחי של השקעת רווחיו ושימוש בכספים לצורך קידום העסק הלאה.
מהן מטרות ניהול הכספים הנכון?
- לשמור על רווחיות העסק ופיתוחו – ע"י צמצום הפער בין ההוצאות וההכנסות והביקורת התמידית על מאזן זה וכן קבלת החלטות נבונות ומקצועיות לגבי השקעת הכספים.
- לנצל את המאגרים הפיננסים של החברה – באופן שבו הם מנוצלים בדרך המיטבית ובמינימום עלות.
- תזרים מזומנים – לנהל בצורה מקצועית ונבונה את תזרים המזומנים של החברה.
- ליצור מצב מתמשך שהעסק אינו חסר בהון – אם מדובר ביכולת לקחת הלוואות מהבנק, עמידה בתשלומי אשראי, המשך גיוס הון ממשקיעים ויזמים, הנפקת מניות לעסק וכדו'.
- לנתב את העסק לכיוון צמיחה כלכלית – הכוונה היא ליכולת להציג לבעלי ההון השונים את כדאיות המשך השקעתם בעסק, נתינת הלוואות, תנאי אשראי מקלים וכדו'.
את התהליך הכולל של ניהול הכספים ניתן לפרוט למספר פעולות מרכזיות:
1. הכנת תכנית עסקית
תהליך ניהול הכספים מתבסס על הכנת תוכנית עסקית, שבה נלקחים בחשבון:
- יעדי החברה
- כדאיותה הכלכלית
- אינפורמציה על המוצרים או השירותים המוצעים בה
- סקירה על המתרחש בשוק הפעילות של המוצרים או השירותים
- מידע על החברות המתחרות בה
- הצעת מודל עסקי להתנהלות החברה, כולל אסטרטגיות ניהוליות, שיווקיות וכלכליות והדרכים לביצוען.
בדרך כלל מתייחסת התוכנית לשלוש עד חמש השנים הקרובות.
לתוכנית העסקית מצורפים דו"חות המעריכים את המכירות העתידיות לצד ההוצאות הצפויות ותזרימי המזומנים.
את התוכנית העסקית נהוג להציג בפני בעלי הון מסוגים שונים כדי לעודד את השקעתם בחברה.
בעקבות הכתבה שקראת:
2. בניית תקציב וניהולו
בניית תקציב העסק הינו הבסיס להתנהלות פיננסית תקינה, אחראית ומקצועית של העסק.
תקציב העסק כולל את התוכנית הכללית של ההתנהלות הכספית של העסק ומתייחס לכל ההוצאות וההכנסות שלו.
נהוג לבנות אותו בסיום שנת הכספים הנוכחית ולקראת שנת הכספים הבאה.
מטרתו – לסקור את ההתנהלות הכספית של שנת העבודה שמסתיימת ולהגיע להחלטות פיננסיות לקראת השנה הבאה.
המטרה בבניית התקציה הינה לייעל ולשפר את ההתנהלות הכספית, למקד את המבט על ההכנסות וההוצאות של העסק במשך השנה ולהצביע על שינויים רצויים במידה ונמצא שיש בהם צורך.
3. תזרים מזומנים שוטף: ניהול ופיקוח + מדיניות גבייה ואשראי
פירושו של הביטוי "תזרים מזומנים" הינו – הכספים הזורמים פנימה אל החברה (הכנסות) והחוצה ממנה (הוצאות).
דו"ח המתייחס לתזרים המזומנים של העסק מעניק תמונה ברורה על מצבו הכספי של העסק, תנועת הכספים שבו וכן על התחייבויותיו הכספיות העתידיות.
דו"ח תזרים מזומנים מאפשר למנהלי העסק לראות בכל נקודת זמן את מצבו הפיננסי ולקבל החלטות עסקיות, שיווקיות ופיננסיות.
לכן, הוא מהווה בסיס חשוב להתנהלות כספית נבונה ואחראית.
תזרים מזומנים מקצועי ואחראי יכול להיות ההבדל בין עסק המתקדם ומתפתח כלכלית ועסקית לבין עסק שעתידו לעבור קריסה כלכלית ולהפסיק את פעילותו.
4. תכנון פיננסי עתידי + דוחות כספיים
דוחות כספיים ותכנון פיננסי עתידי הינם חלק חשוב ביותר בניהול כספים של עסק או חברה.
חשוב שדו"חות אלו יבוצעו בתדירות חודשית קבועה ויספקו נתונים מדויקים וברורים על ההתנהלות הכספית השוטפת של העסק מדי חודש בחודשו.
בד בבד עם המצב הכספי העכשווי, דו"חות אלו מציגים גם את התכנון הפיננסי העתידי הכולל את ההכנסות וההוצאות הצפויות לא רק היום, אלא גם בחודשים הקרובים.
בעזרתם ניתן לקבל מדי חודש – בהתייחסות גם לעתיד – החלטות פיננסיות אחראיות ומושכלות לגבי מסעי פרסום ושיווק העסק, מצבת כוח האדם שבו, הלוואות, השקעות וכדו'.
5. תמחור מוצרים ושירותים
כל עסק או חברה חייבים לתמחר את המוצרים ו/או השירותים שהם מציעים לקהלי היעד שלהם.
תהליך זה כולל את קביעת עלותו של מוצר/שירות בהתחשב בהוצאות החברה של ייצורו ואספקתו.
קביעת התמחור קשורה בקשר הדוק וישיר לאיכותו, לייחודו בשוק ולמוצרים המתחרים בתחום, המוצעים ללקוחות.
יש לקחת בחשבון גם את הצלחת שיווקו ומכירתו של המוצר/שירות בשוק והשפעתם על רווחיות העסק.
6. בדיקות כדאיות כלכלית
בדיקת כדאיות כלכלית הינה חשובה, כי המטרה של כל עסק היא להרוויח, דהיינו – לחשב כמה מכירות וכמה רווח הצליח לעשות העסק כל חודש.
המוצר שאותו מייצרת ומשווקת החברה חייב להיות רווחי.
גם אם הרעיון העומד מאחוריו הינו חדשני ויצירתי, אך אין לו שוק או עולה הון רב לייצר אותו – אין כדאיות כלכלית לייצורו.
בדיקת כדאיות כלכלית חשובה מאד לפני פתיחת עסק חדש, חשובה בפעילות השוטפת של כל עסק הפועל בשוק וכן חשובה לפני שמחליטים להכניס עוד מוצר או שירות חדש לעסק.
כשמבצעים בדיקת כדאיות כלכלית בודקים מהי רמת הביקוש של המוצר או השירות בשוק, את רמת ההשקעה הכספית הכרוכה במוצר, הרווחים הצפויים, את מידת הרלוונטיות שלו לטווח הארוך וכן לוקחים בחשבון את הסיכונים והאתגרים הכרוכים ביצורו ובשיווקו.
7. מו"מ עם ספקים ובדיקת רכש
כשניגשים לבצע משא ומתן עם ספקים חשוב להתייחס לפרמטרים אלו:
- המטרה במשא ומתן היא ששני הצדדים יהיו מרוצים מההסכם.
- מומלץ לאסוף מידע על החברה ולוודא את יציבותה הכלכלית, יתרונותיה, חסרונותיה ואת ההמלצות עליה.
- לבדוק את איכות מוצריה.
- את יכולתה לעמוד בזמנים ובכמויות שיוזמנו.
- לנהל משא ומתן על המחיר שהיא דורשת על המוצרים שתספק לחברה האם.
- להבטיח שיהיה ערוץ תקשורת פתוח בין החברה לספקים.
- לכלול במשא ומתן גם סעיפים על אי עמידה בהסכמים, קנסות לאיחורי משלוח וכדו'.
- אין לפסול ביצוע משא ומתן עם כמה ספקים, כדי לבדוק את החלופות השונות המצויות בשוק ואז לבחור את הספקים המתאימים בותר לחברה מכל הבחינות.
חברת FRONTIS – הכתובת שלך לניהול כספים מקצועי ואחראי
חברת FRONTIS | ייעוץ עסקי – מתמחה באספקת ייעוץ עסקי לעסקים קטנים, בינוניים, חברות, ארגונים ועמותות.
לחברה צוותי יועצים עסקיים מקצועיים ואמינים המסייעים לכל עסק להשיג את יעדיו ולצמוח כלכלית ועסקית.
מטרת החברה היא לעזור לכל עסק לנהל את כספיו בדרך היעילה והמיטבית עבורו, מתוך ידיעה שהיא מלווה ומגובה ע"י צוות מקצועי. בשל רמתה המקצועית הגבוהה של חברת FRONTIS היא יכולה ללוות את לקוחותיה ולייעץ להם בכל מה שקשור לייעוץ עסקי, שיווקי, ניהולי וארגוני ולהעניק להם כלים ואסטרטגיות ניהוליות בהתאמה אישית.