ליווי עסקי

FRONTIS

חברת FRONTIS מובילה ומתמחה בליווי עסקי לעסקים וחברות

FRONTIS

מהותו של הליווי העסקי ושלבי הליווי

ליווי עסקי הוא התהליך שמתבצע על ידי מאמן שהוכשר לעסוק בתחום ומכיר היטב את העולם העסקי. הליווי מתאים לעסקים קטנים, בינוניים וגדולים. יועץ עסקי מספק שרותיו לחברות מקומיות ובינלאומיות, לארגונים ולעמותות. המטרה של התהליך היא לסייע להגיע אל המטרות הגדולות ולחיות על פי החזון שהוגדר על ידי העסק או הארגון.

לכל עסק יש מספר מוגבל של משאבים שהוא יכול להשתמש בהם. הדבר נוגע לא רק למשאבים פיננסיים אלא גם אנושיים. מנהל העסק יכול לחוש בדידות, שאין לו גורם מקצועי לפנות אליו וכי הוא זקוק לגורם מקצועי שהוא יוכל לסמוך אליו ולפנות אליו בשאלות ונושאים שונים. למעשה, אימון עסקי יכול להיות אחד המשאבים המשמעותיים ביותר עבור העסק בנקודת הזמן הנוכחית. 

לתקשורת הבינאישית אין תחליף ועל אף שהיום ישנם יותר ספרי הדרכה מאי פעם, כדי לצמוח ולהביא את העסק להישגים, לא פעם יש צורך בהתייעצות אישית. תהליך הליווי מתאים לעסקים קטנים וגדולים, בתחילת הדרך, בפרשת צומת דרכים, לעסקים שנמצאים בקשיים ועסקים שנמצאים "במקום" זמן רב. התהליך של הליווי נחלק למספר שלבים.

ציור שתי כפות ידיים מקופלות בצורת סירה ועיניים במרכז כפות הידיים משמעות מהותו של הליווי העסקי ושלבי הליווי
FRONTIS

שלבי הליווי עסקי

001

בחינת העסק

002

בניית תוכנית פעולה

003

ליווי ומענה לשאלות ואתגרים

004

מדידת הצלחות

005

פרידה או ליווי מרחוק

001

בחינת העסק, הגדרת חזון ומטרות

כדי ללוות את העסק בצורה המתאימה לו ביותר על המאמן להכיר אותו לעומק. לשם כך המאמן ירצה להכיר את ההיסטוריה של העסק, האם הבעלים היה מרוצה בעבר יותר מהיום, מהם האתגרים שהוא מרגיש בדרך, האם הוא הגדיר חזון ומטרות. יתכן מאד שבשלב זה המאמן ירצה לערוך גם ניתוח SWOT כדי להבין את השוק לעומק. בסיום שלב אם אין לעסק מטרות ו/או חזון, אלו יוגדרו יחדיו.

002

בניית תוכנית פעולה

מתוך החזון והמטרות, הקשיים, האתגרים וההצלחות הקודמות, אפשר ליצור תוכנית פעולה. המטרה היא להגדיר מטרות שניתנות ליישום על ידי בעל העסק או שהוא יכול לקחת איש מקצוע (עובד או במיקור חוץ) שיסייע לו להגשימן. זה הזמן לבנות אסטרטגיה עסקית שתכלול את המטרות הגדולות, יעדי הביניים עם הגדרת מדד ההצלחה ולקבוע אסטרטגיית פעילות שהיא למעשה המשימות הקטנות ביותר שיש לבצע כדי להשיג את היעדים.

003

ליווי ומענה לשאלות ואתגרים

לפעמים העסק מרגיש כי קביעת תוכנית הפעולה מאתגרת אותו. לרוב, הגדרת המטרות היא החלק הפשוט ואחריה מתחילים לצוץ האתגרים. השלב השלישי הוא הארוך ביותר, הוא דורש ליווי, מענה לשאלות ומציאת פתרונות לאתגרים שעולים בדרך. בשלב זה של ליווי עסקי המאמן צריך להביא יכולת ראיה של התמונה המלאה, חשיבה מחוץ לקופסה ופתרונות שמתאימים בדיוק לעסק.

004

מדידת הצלחות ושיפור פעולות

לאורך הדרך חשוב לדעת האם הפעולות אותן העסק מבצע אכן מובילות אותו אל הכיוון שהוא שואף אליו. למעשה, זה יכול להוות שלב בפני עצמו או נקודת עצירה בשלב שלפניו. חשוב לוודא כי הפעולות שמתבצעות והאסטרטגיה שנבחרה לעסק אכן מתאימה לצרכיו ולמטרות שהוגדרו על בתחילת הדרך. מדידת ההצלחה מאפשרת למאמן להבין מה בעל העסק צריך ולעזור לו באופן נקודתי.

005

פרידה או ליווי מרחוק

היתרון של ליווי עסקי הוא היכולת להגיע להישגים בזמן מוגדר מראש. התהליך המשותף יכול להימשך שבועות או חודשים ולרוב לאחר השגת התוצאות תהיה פרידה או שהמאמן יוכל להמשיך לעמוד לרשות העסק אך באופן פחות אינטנסיבי. זהו שלב מרגש שמצביע על כך שהעסק השיג את מה שהוא ציפה לו וכרגע אין צורך בליווי. יתכן כי לאחר זמן מה יחליט העסק להמשיך להתקדם, להתייעץ שוב ולחזור לתהליך חדש כדי להשיג עוד מטרות.

FRONTIS

אילו עסקים יכולים להרוויח מתהליך ליווי עסקי

ציור של חיבור גלגלי שיניים זהב וכסף עם כיתוב לקוח / ערך, המסמל אילו עסקים יכולים להרוויח מתהליך ליווי עסקי
+ 0

 שנות 
 נסיון 

100%

מחויבות ללקוח

ליווי עסקי הוא תהליך המתאים לעסקים קטנים וגדולים, בתחילת דרכם ובשלבים מתקדמים. התהליך משתנה בהתאם לצרכים והמאמן יתאים את צורת העבודה, הרעיונות והעצות לעסק שנמצא מולו. המטרה של הליווי הוא להגיע מהנקודה הנוכחית אל הנקודה שהעסק רוצה להיות בה. עבור אחדים המשמעות היא להצליח לפתוח את העסק ועבור אחרים יציאה ממשבר. עסקים מסוימים חולמים להגדיל את מספר הלקוחות שלהם ואחרים חולמים להשאיר לעצמם יותר זמן פנוי.

כל מטרה ראויה וחשובה והתפקיד של המאמן הוא לשמש כפנס שמאיר לעברה. הוא יכול לסייע לעסקים בקשיים אך גם לאלו שכבר מצליחים ורוצים לנוע לעבר השלב הבא. למעשה, כמעט כל עסק יכול בשלב מסוים להרוויח מהתקשורת עם המלווה שמביא איתו ידע רב בעולם העסקי, ניסיון בליווי, ראיה חדשה על העסק וחשיבה מחוץ לקופסה. אלו חלק מהעסקים שיכולים להרוויח מהתהליך:

  • עסקים חדשים שרוצים להתחיל ברגל ימין, לעשות מינימום טעויות ולהגיע למטרות שלהם בצורה היעילה ביותר.
  • עסקים בקשיים יכולים להיעזר בתהליך הליווי ובמיוחד אם הוא כולל הסתכלות פיננסית שתעזור להם בצמצום הוצאות והתמודדות מול גורמי אשראי.
  • עסקים בצמיחה אשר רוצים לבצע את הפעולות הנכונות, לקבל עוד חוות דעת, להתייעץ ולצעוד לעבר ההצלחה בעיניים פקוחות.
  • עסקים קטנים שחולמים להיות גדולים יותר, להגיע לקהל גדול, לממש את הפוטנציאל האישי שלהם ולהרגיש שהם מצליחים להעביר את הייחודיות שלהם.
  • עסקים גדולים שרוצים לוודא כי הפעילות העסקית הנוכחית שלהם מתבצעת בדרך הטובה ביותר ושמוכנים לסיעור מוחות עם בעל מקצוע.
FRONTIS

שבעה טיפים לבחירת חברה לליווי עסקי

לאחר קבלת ההחלטה לצאת לדרך ולעבור הליך של ליווי עסקי, מגיעה השאלה כיצד אפשר לבחור את החברה הנכונה למשימה. הטיפים הבאים נועדו לעזור לכל עסק למצוא את החברה הנכונה ביותר עבורו:

התרשמות ברשת

היום אפשר ללמוד המון על בעלי המקצוע השונים עוד לפני הפגישה הראשונית (שחשובה כמובן). מומלץ לחפש מידע ברשת על החברה, לראות מה אנשים כתבו עליה, האם יש עליה עדויות או ביקורות וכן להיכנס לאתר האינטרנט. האתר יכול לספר רבות על האופי של החברה, על הערכים שלה וסגנון העבודה. זוהי התרשמות ראשונית חשובה שיכולה לסייע בסינון האפשרויות.

שיחת טלפון ראשונית

רוב המלווים העסקיים ישמחו לקיים שיחת היכרות ראשונה קצרה בטלפון או בזום. המטרה של השיחה היא לא לתת לעסק עצות אלא להבין את הצורך ולראות כי ישנה התאמה בין הצדדים. בשיחה המאמן צריך להיות קשוב אך גם לענות על השאלות השונות, להסביר כיצד התהליך עובד ולעזור לעסק לקבל החלטה האם להתקדם לעבר תהליך קביעת פגישה ראשונית לייעוץ עסקי. בשיחה זו אפשר להתרשם האם ישנו "קליק" בין הצדדים או לא.

עדויות

במידה והשיחה הייתה חיובית רצוי לבקש לשוחח עם מספר לקוחות וזאת כדי להתרשם מהתהליך ייעוץ פיננסי, שעברו אחרים. כמובן, המאמן יוכל לנדב מידע רק על לקוחות (כלומר עסקים) שהסכימו להיחשף והוא לא יוכל לספר בעצמו מה התהליך שאותם לקוחות עברו. יש להקדיש תשומת לב לשיחה עם אותם לקוחות קודמים כדי להבין למה אפשר לצפות מהליווי ומה הניסיון שמביא איתו המאמן

תעודות מתאימות וניסיון רלוונטי

אפשר למצוא היום בעלי מקצוע אשר "הכשירו את עצמם". תהליך ליווי עסקי צריך להתבצע על ידי מאמן שיכול להציג תעודות המתאימות לתחום. כמו כן כדאי לבדוק מהו הניסיון של יועץ עסקי ואילו סוגי עסקים הוא נוהג ללוות. חשוב לזכור כי המטרה היא למצוא את בעל המקצוע שיוכל להתאים לעסק באופן ספציפי ולא לכל העסקים כולם.

סוג התקשורת בין הצדדים

היום קל לנהל תקשורת מכל מקום ובכל מקום. עם זאת, סוג התקשורת הזו לא מתאימה לכולם ולכן חשוב לברר כיצד מתבצעים המפגשים. האם המפגשים מתקיימים במקום פיזי ואם כן, האם זה נוח לשני הצדדים. האם המפגשים מתקיימים בפלטפורמה דיגיטלית ואם כן, האם זה נוח לכולם. אין דרך אחת שנכונה לכולם אלא יש דרך שנכונה לעסק ויש למצוא אותה.

זמינות החברה או המאמן

תהליך ליווי עסקי יכול להיות אחד המשמעותיים שהעסק עובר וזאת בתנאי שהוא מתבצע בדרך הנכונה. התפקיד של המאמן בייעוץ עסקי לעסקים הוא לבחון את הצרכים של העסק ולעמוד לרשותו כפי שנקבע. הוא לא יכול לבצע את הפעולות במקום העסק אך יכול ללוות אותו להגיע להישגים, להגשים מטרות ולפעול על פי החזון שלו. כדי שזה יקרה יש לבדוק כל כמה זמן יתקיימו הפגישות והאם בניהן המאמן יוכל להיות זמין לעסק, באיזה אופן ובאיזו תדירות.

הסכם בין הצדדים

החברה תרצה לפעול במסגרת הסכם בין הצדדים ובצדק. ההסכם צריך להיות מקובל גם על העסק ובבחינתו יש לבדוק האם ישנה מחויבות למינימום מפגשים, מהן העלויות, מה העסק יקבל בתהליך, מי יהיה זמין לרשותו וכיצד. במקרה של הסכם ארוך טווח יש לבדוק האם ישנן נקודות יציאה במקרה והעסק לא יהיה מרוצה או ירגיש שהליווי לא מסייע לו כפי שציפה. הסכם הגון הוא תחילת הדרך להישגים גבוהים.

FRONTIS

הגורמים המשפיעים על מחיר ליווי עסקי

עלות ליווי עסקי יכולה להשתנות כאשר כל בעל מקצוע רשאי לקבוע את המחיר אותו הוא מבקש. עם זאת, למחיר צריכה להיות הצדקה כשהמטרה היא לעזור לעסק להרוויח יותר, לממש את המטרות שהגדיר ולפעול על פי החזון שלו. העלות של התהליך צריכה להיות מוצדקת כאשר ישנם מספר גורמים שמשפיעים עליה.

הניסיון והידע של המאמן יכולים להשפיע על העלות. ישנם עסקים קטנים אשר יכולים להסתפק במאמנים חסרי ניסיון (או כאלו שיעדיפו מאמן בתקופת סטאז'). רוב העסקים יעדיפו לעבוד עם מאמנים מנוסים, בעלי ידע, שיוכלו לקחת אותם לשלב הבא שהם שואפים אליו. הניסיון עשוי להתבטא במחיר, אך יש לשים לב כי ניסיון לא תמיד אומר מחיר גבוה ולכן יש לבחון כי הניסיון של המאמן תואם את הצרכים של העסק.

גם מקום המפגש ואופן הליווי יכול להשפיע על העלויות כאשר ישנם מלווים שיפגשו בבית העסק וישנם מלווים שיפגשו במשרדם או בפלטפורמת מפגש אינטרנטית. יש לזכור שכשהמאמן צריך להגיע אל העסק עליו להשקיע בזמן נסיעה ולכן העלות יכולה להיות יקרה יותר לעומת מפגש אצלו או דיגיטלי. כמו כן, אופן הליווי יכול להשפיע על העלויות וככל שהמלווה זמין יותר כך העלות יכולה להיות גבוהה יותר.

3 פאזלים בצבעים שונים עם סימן פלוס ביניהם, נשענים על הזכוכית באצבעותיהם של אנשים, מתבטאים ‏‏הגורמים המשפיעים על מחיר ליווי עסקי בחברת FRONTIS
בלוג

כל מה שכדאי לדעת!

בניית תזרים מזומנים יכולה להבדיל בין עסק מצליח לבין עסק מדשדש ואף סגירה….
כל עסק צריך לשאוף להגדיל את ההכנסות שלו ולהוביל ליותר מכירות. נקודה זו…
ההחלטה לפתוח עסק יכולה להיות מרגשת מאד. מדובר על תחילת דרך חדשה, על…
FRONTIS

הדרך לדעת האם הליווי העסקי עומד להיות משתלם לעסק

מצד אחד, ישנה עלות לליווי העסקי. מצד שני, העסק יכול להעלות את ההכנסות, להגשים את מטרותיו ולשפר את ההתנהלות שלו. האם העלות משתלמת תמיד? לשם כך יש לבחון את ההכנסה הנוכחית של העסק, את ההכנסה המצופה והאם הציפיות ריאליות. אם ישנה אפשרות להגדיל את ההכנסה ללא הגדלת הוצאות בצורה שתקשה על העסק, תהליך הליווי יכול להיות בדיוק מה שיעזור לו.

נקודה חשובה נוספת שיש להתייחס אליה לפני קבלת ההחלטה לצאת להליך הליווי היא האם העסק רוצה ומוכן להתפנות לתהליך הליווי. חשוב לזכור כי התפקיד של המאמן או המלווה מחברת ייעוץ עסקי הוא להאיר לעסק על הדרך, לסייע לו בקשיים נקודתיים אך לא לעשות במקומו את העבודה. עסק שמוכן לעשות שינוי, להתייעץ ושרוצה לגדול, יכול להרוויח מתהליך הליווי ולא פעם הרבה יותר מהתכנון הראשוני.

מוניטור מחשב על שולחן העבודה והחצים הגרפיים האדומים והכחולים המצביעים כלפי מעלה – מייצגים ‏‏ליווי עסקי משתלם לעסק חברת FRONTIS
FRONTIS -ארבע ידיים מחזיקות אותיות באנגלית גדולות ומייצגים ליווי עסקי – שאלות ותשובות
FRONTIS

שאלות ותשובות

ליווי עסקי הוא תהליך בו העסק משתף פעולה עם היועץ העסקי המכיר היטב את התחום כשהמטרה היא לשפר את התפעול, לענות על שאלות מהותית, לאתר בעיות ולקבל כלים להתגברות על מכשולים שנמצאים בדרך להשגת יעדי העסק.

  1. אל מי כדאי לפנות לליווי עסקי?

ליווי עסקי הוא תהליך חשוב כשהוא מתבצע עם בעל המקצוע הנכון. כדאי לחפש אחר מלווה שמכיר היטב את עולם העסקים, שמבין את הדילמות של העסק ושמביא איתו כלים.

ליווי עסקי מביא ערך רב לארגון. יועץ ניטרלי עומד לרשות העסק כשהוא מביא מומחיות בתחומים רבים, יכולת לראות את התמונה הגדולה, הבעיות, האתגרים והקשיים. הליווי נעשה באופן צמוד כשהעסק מקבל מענה ספציפי לדרישות שלו.

בהתאם לעסק, למצב הנוכחי שלו, לצרכיו ומטרותיו, יקבעו הפעולות שיבוצעו בליווי. בדרך כלל ליווי עסקי יתחיל מאבחון של העסק, הגדרת מטרות, בניית תוכנית עבודה ויציאה לדרך. לאורך הליווי העסק יוכל לשאול שאלות ולקבל כלים שיעזרו לו להתגבר על קשיים ואתגרים.

עלות ליווי עסקי משתנה בהתאם לתהליך. ככל שהתהליך נמשך זמן רב יותר כך העלות יקרה יותר. בו זמנית יתכן שפגישה יחידה או שתי פגישות יעלו יותר לפגישה לעומת תהליך ממושך. בכל מקרה חשוב לשאול את היועץ מהן העלויות של התהליך ולראות את חוזה העבודה המשותף.

ליווי עסקי מתבצע בשיתוף פעולה בין העסק לבין היועץ. השניים יכולים להיפגש פנים אל פנים או להיפגש בזום והיועץ יכול לתת מענה לשאלות בין המפגשים בהתאם למה שנקבע מראש. רצוי לשאול כבר בשיחה הראשונה כיצד מתבצע התהליך, מהי זמינות היועץ וכיצד יתקיימו המפגשים.