דף הבית » בניית תוכנית עסקית
בניית תוכנית עסקית
חברת FRONTIS מתמחה ומובילה בתכנון של תוכנית עסקית
חשיבות בניית תוכנית עסקית
תוכנית עסקית היא מפת הדרכים של העסק, המורכבת מסעיפים רבים אשר יכולים להשתנות בין עסק אחד לאחר והיא מסייעת לראות את התמונה המלאה של המצב הנוכחי, התמונה של המצב הרצוי, הדרך להגיע אליו ומפרטת את הפעולות שיידרשו מהעסק כדי להגיע למצב הרצוי.
בניית תוכנית עסקית היא ככל הנראה אחת הפעולות החשובות בייעוץ עסקי לחברות וארגונים שהעסק יכול לעשות למען עצמו. במקרים מסוימים הוא יהיה מחויב לכתוב את התוכנית (למשל לקראת הגשת בקשה להלוואה בערבות המדינה), אך תמיד הוא יוכל להרוויח ממנה. התוכנית העסקית נוגעת בנקודות רבות ומשמעותיות שעוזרות לראות את התמונה המלאה ולפעול באופן הנכון ביותר.
תוכניות עסקיות מבית Frontis לדוגמה:
*כל התוכניות העסקיות הן ראשוניות ודוגמה בלבד. אנחנו מתאימים ומדייקים כל תוכנית עסקית לפי העסק והנתונים שלו.
תוכנית עסקית לחנות מטווה עבורה את הדרך הנכונה להגשים את מטרותיה, לשווק את עצמה, לתמחר את מוצריה, לנהל בצורה נאותה את תזרים המזומנים שלה ולאזן את מצבה הפיננסי.
היא לוקחת בחשבון את התחרות הקיימת בשוק בין החנויות באותו תחום, את התנהלות המתחרים, דרכי השיווק שלהם ותמחור מוצריהם.
תוכנית עסקית מקצועית לחנות בגדים תכלול ניתוח השוק, תפרט את התקציב הנחוץ לפיתוח החנות, תגבש תחזיות פיננסיות ותגדיר את פעולות השיווק הנחוצות לשיפור הרווחים.
אם מדובר בחנות שרק עומדת להיפתח – מומלץ לקחת יעוץ לפיתוח עסקי עבור כתיבת עסקית המפרטת את הפעולות המעשיות להפוך את חזון החנות למציאות ואת התנהלותה בתקופת ההרצה ולאחריה.
תוכנית עסקית גם לוקחת בחשבון את התנהגות הלקוחות העתידיים ואת צרכיהם באותו תחום בה היא פועלת.
תוכנית עסקית לחנות תכלול:
- מטרות ויעדים – שלאורם היא תיבנה ותתוכנן, תוך שימת דגש על בידול מהמתחרים והדגשת הייחודיות של החנות מולם.
- המגמות בשוק – בתחום העסקי של החנות, מי המתחרים הראשיים ומהן אסטרטגיות הפעולה שלהם.
- תוכנית פיננסית – שתתוכנן על פי היעדים העסקיים והפיננסיים שחנות מתכווננת אליהם. כמו כן, התוכנית העסקית תפרט את עלויות ההפעלה מבחינת הוצאות אל מול הכנסות.
- הגדרת קהל היעד – הגדרת קהל היעד ופילוחו תבהיר את כדאיות פעילות החנות ואת הפוטנציאל העסקי והכלכלי שלה.
- בניית אסטרטגיה שיווקית – כיצד להפוך את החנות ליעד מבוקש עבור הלקוחות הקיימים והפוטנציאליים וכן פירוט
דרכי הפרסום והשיווק של החנות.
הגדרת התפעול השוטף – התפקידים המקצועיים בחנות, מצבת כוח האדם בכל משמרת, שעות פעילות החנות וכדו'.
הגדרת תוכניות פעולה – כיצד יש לממש את התוכנית העסקית לפעולות בשטח, כשהמטרה היא להגיע ליעדים הכלכליים והעסקיים שלשמם הוקמה החנות ובהתאם ללוח הזמנים שנקבע בתוכנית.
אתגרים וסיכונים – מה יכול לעזור להצלחת החנות ולמול זה אלו אתגרים או קשיים עלולים לצוץ בדרך.
למכון יופי יש פוטנציאל טוב להצליח בשוק הפתוח, משום שנשים וגם גברים תמיד ירצו להראות יפות/ים, מטופחות/ים וצעירות/ים מכפי גילם.
למרות זאת, ישנה תחרות רבה בשוק בין מכוני יופי בעיקר במגוון השירותים שמציע כל מכון וכמובן על לב הלקוחות.
תוכנית עסקית למכון יופי היא ההזדמנות להגדיר מטרות ויעדים, לבחור בדרכי פעולה ושיווק שיקדמו את התפתחות וגדילתו של העסק ויעזרו לו למצוא עוד ועוד לקוחות.
תוכנית עסקית למכון יופי תכלול:
- הגדרת החזון העסקי – וקביעת יעדים להגשמה ולביצוע.
בהתאם לכך ניתן לקבל החלטות מושכלות ומקצועיות למען קידום מכון היופי. - אלו שירותים להציע במכון היופי – ההחלטה אלו טיפולים/שירותים מעוניינים להציע במכון.
ככל שיהיו יותר אפשרויות לטיפולים במכון, כך יהיה צורך לרכוש יותר ציוד, מכשירים, תכשירים ומשחות, עמדות עבודה, חומרים וכדו' ולתחזק את רכישתם כל הזמן.
זה יכול להביא את המכון להוצאות גדולות והשאלה היא האם רווחי המכון יצדיקו זאת.
מצד שני, ככל שהמקום יציע יותר טיפולים ושירותים ובמיוחד אלו המתקדמים – קהל היעד שלו יכול להיות גדול יותר.
- מיקום מכון היופי – ניתן לפתוח מכון יופי בבית, אך אפשרויות הפרסום והשיווק שלו יותר מוגבלות והשיווק שלו הוא בעיקר מפה לאוזן.
- התנהלות פיננסית – קבלת החלטות מקצועיות ונבונות בנושאים שונים של ההתנהלות הכספית, כגון: תמחור מוצרים, הערכת ההוצאות הצפויות, מיקסום הרווחים, ניצול ההכנסות להשקעה חוזרת בעסק, איתור מקורות מימון וכדו'.
- הדרישות התפעוליות של המכון – כמה כוח אדם צריך, אלו אנשי מקצוע יש לגייס, כמה שעות עבודה ביום וכדו'.
- החלטה על אסטרטגיה שיווקית – באלו דרכים לשווק ולפרסם את מכון היופי, איך לשמר לקוחות קיימים ולהניע לקוחות פוטנציאליים להגיע לטיפולים במכון.
- סיכונים – הסכנות והסיכונים הקיימים בתחום עסקי זה, הבהרת האתגרים הניצבים בדרך והצעת אסטרטגיות התמודדות.
ישנן בארץ עמותות רבות הפועלות לקידום תחומים ונושאים שונים.
עמותה דומה לעסק בכך, שכדי לפעול נכון היא זקוקה לתוכנית עסקית שתנווט את דרכה.
העמותות בארץ שפועלות כנדרש הינן אלו שעובדות לפי תוכנית עסקית ברורה וממוקדת.
גם מצבן הכספי של עמותות אלו הינו תקין ומאוזן.
אם עמותה מעוניינת לקבל תרומות היא חייבת לפי החוק שיהיה לה תזרים מזומנים חיובי וכן לעמוד בדרישות החוק מבחינת התנהלותה הכספית.
תוכנית עסקית לעמותה תגדיר עבורה את הסיכונים ואת האתגרים החיוביים והשליליים שהיא עלולה לפגוש בדרך וכן תציע לה דרכי התמודדות איתם.
תוכנית עסקית לעמותה תכלול:
- הגדרת פעילות העמותה ויעדיה – בהתאם לתחום בו היא רוצה לפעול.
- הכנת תוכנית פעולה עסקית – תוכנית ברורה ומפורטת שתכיל צעדים ופעולות בהתאם לתחום הפעילות.
גופים ציבוריים או פרטיים שמעוניינים לתרום לעמותה דורשים הצגת תוכנית פעולה עסקית בטרם יעניקו את הכספים.
- הכנת תוכנית כלכלית – ההתנהלות הפיננסית של העמותה, הערכת הוצאות מול ההכנסות, המלצות על מקורות מימון לעמותה וכדו'.
בימינו, כאשר התחרות בתחום הרכב והתיקון גוברת, חשוב מתמיד לבנות תוכנית עסקית מקצועית ומותאמת למוסך. תוכנית כזו תסייע להבין את הצרכים הייחודיים של הלקוחות, לזהות את המתחרים ולהתמודד עמם ביעילות. כמו כן, היא תספק מסגרת לניהול כלכלי נבון, תכנון שיווקי חכם וניהול סיכונים. להלן תוכנית עסקית מפורטת למוסך, המתארת את השלבים המרכזיים להקמה וניהול של מוסך מצליח.
תוכנית עסקית למוסך תכלול:
תקציר ביצועי: סקירה כללית של שירותי המוסך, מיקומו ונקודות המכירה הייחודיות שלו.
ניתוח שוק: שירותים ומחירים של מתחרים.
שירותים המוצעים: רשימה מפורטת של שירותים כגון תיקונים, תחזוקה, אבחונים ועוד.
אסטרטגיה שיווקית: איך למשוך לקוחות באמצעות פרסום, שותפויות וקידומים.
תוכנית הפעלה: ניהול יומיומי של המוסך, דרישות צוות וציוד נדרש.
תוכנית כלכלית: תקציב, הכנסות משוערות, אסטרטגיית מחירים וניתוח נקודת שוויון.
ניהול סיכונים: זיהוי סיכונים פוטנציאליים כמו שינויים בשוק או תקלות בציוד ואסטרטגיות להתמודדות עמם.
בעולם המתמיד של החדשנות והיזמות, סטארטאפים מתמודדים עם אתגרים רבים ומשתנים. תוכנית עסקית מוקפדת ומדויקת היא כלי חיוני להצלחתם. היא מסייעת למפתחי הסטארטאפ להבין את השוק, לזהות את קהל היעד, לבנות אסטרטגיה שיווקית יעילה ולנהל את המשאבים בחוכמה. תוכנית עסקית מסודרת תסייע גם במשיכת השקעות ובניהול סיכונים. להלן תוכנית עסקית לסטארטאפ, המתארת את המרכיבים העיקריים להקמה והתפתחות של סטארטאפ מוצלח.
תוכנית עסקית לסטארטאפ:
תקציר ביצועי: הצגת רעיון הסטארטאפ, המטרות והחזון שלו.
ניתוח שוק: הבנת השוק, צרכי הלקוחות וניתוח המתחרים.
תיאור המוצר/שירות: תיאור מפורט של המוצר או השירות, שלב הפיתוח שלו והתכונות הייחודיות.
אסטרטגיה שיווקית ומכירות: איך הסטארטאפ מתכוון להגיע לקהל היעד ולמכור את המוצר/שירות.
תוכנית הפעלה: מבנה הניהול, תפקידי העובדים ותהליך הפעילות היומיומית.
תחזיות כלכליות: דרישות המימון, תחזית הכנסות ותחזיות כלכליות לעתיד.
הערכת סיכונים: זיהוי אתגרים פוטנציאליים ואסטרטגיות להתמודדות עמם.
ניווט מהיר:
מאילו סעיפים בנויה תוכנית עסקית
תוכנית עסקית מצביעה על רצינות
ברגע שהעסק רוצה לפנות אל משקיעים, גורמי אשראי ובנקים הוא צריך להציג את עצמו כרציני. תוכנית עסקית מראה כי העסק ביצע את העבודה המקדימה הנדרשת ממנו, שהוא מכיר היטב את השוק, הגדיר את המטרות שלו ויש לו דרך ברורה להשגתן. התוכנית מעולה גם כשהעסק מחפש שותף כשהמטרה היא שאותו שותף ישתלב במטרות הנוכחיות תוך הבנה בפעילות העסקית.
תכנון אבני דרך משמעותיות
חלק מהתוכנית העסקית נוגע למטרות בטווח הארוך. כאשר העסק מסתכל על אותן המטרות הוא יודע האם הוא פועל בדרך הנכונה לו או לא. הוא יכול לקבל החלטות בזמן אמת, במהירות, בלי לחשוש מההשלכות שלהן וזאת כיוון שיש לו תמונה ברורה מולו. קביעת אבני הדרך מאפשרת למדוד את ההצלחה, להעריך האם הפעולות בוצעו בהצלחה ולזהות קשיים מיד כשהם מגיעים.
הבנת המתחרים ושוק הפעילות
במסגרת הכנת התוכנית העסק צריך לחקור את המתחרים, להבין את דרך הפעילות שלהם ולאתר את נקודות החולשה שלהם והחוזקה שלו. לכל עסק וחברה יש מתחרים ואם אי אפשר לראות אותם זה סימן שהם פשוט לא נמצאו עדיין או שיש להמשיך בחיפוש. חשוב לזכור כי העסק לעולם לא פועל ב"חלל ריק" והתוכנית העסקית מאפשרת להבין את שוק הפעילות וכיצד המתחרים פועלים בתוכו.
איתור, הגדרת והבנת הלקוחות
חלק לא פחות חשוב מהבנת המתחרים הוא הבנת הלקוחות. עסקים רבים חושבים שיש להם רעיונות מעולים אך בסופו של דבר הקהל לא מבין אותם או שהוא לא זקוק לפתרונות הספציפיים המוצעים להם. איתור הלקוחות, הגדרה שלהם ושל הצרכים שלהם מובילים לבניית עסק מצליח. הדבר מאפשר ליצור מוצרים ושירותים טובים יותר ולהגיע אל הקהל הגדול באמצעים חסכוניים ויעילים.
זיהוי תרחישים אפשריים מבעוד מועד
הידע שהעסק אוסף במסגרת הכנת התוכנית העסקית מעניק לו יתרונות רבים כאשר בין היתר הוא יכול לעזור לו לזהות תרחישים עתידיים ולהתכונן אליהם. כל עסק רוצה לעבוד בעולם בו המוצרים והשירותים שלו נדרשים, הלקוחות מגיעים בלי סוף וההכנסות עולות ועולות. במציאות ישנם אלפי תרחישים ורק תוכנית מסודרת מאפשרת לראות אותם בצורה ברורה ולקבוע כיצד העסק יתמודד עם כל אחד, אם וכאשר אותו תרחיש יגיע.
הערכת כדאיות הפעולות השונות
ככל שהעסק רואה את התמונה המלאה בצורה ברורה כך הוא יכול לפעול בצורה הטובה ביותר עבורו, להשקיע את משאבי הזמן והכסף במקום הנכון ולקבל החלטות במהירות. התוכנית מאפשרת לקבוע האם המיזם כולו משתלם ואילו פעולות יובילו לתשואה הגבוהה ביותר ומהם הסיכויים של כל פעולה להצליח. המידע שייאסף יאפשר לעסק לפעול באופן רציף, יעיל ולהגיע לתוצאות טובות בזמן קצר.
יצירת מודל רווחיות ברור
אחת השאלות שכל עסק חייב לשאול את עצמו היא כיצד הוא ירוויח. בנוסף, עליו לשאול כיצד הוא ירוויח ומה ההשקעה שיהיה עליו להשקיע כדי להגיע לאותו הרווח. התוכנית כוללת יצירת מודל רווחיות ברור, מדיד ולבחון האם יש צורך באפיקי הכנסה נוספים או האם התוכנית הנוכחית מאפשרת להשיג את המטרות שהוגדרו על ידי העסק.
הגדרת הצרכים הפיננסיים
על מנת להגיע לרווחים יתכן והעסק יצטרך להשקיע כספים. אותם כספים יכולים לשמש לתהליך ההקמה, שיפוץ, רכישת סחורה, חומרה, תוכנה ועוד. ברגע שברור לעסק כמה כסף הוא צריך כדי להתחיל לפעול וכדי להשיג את המטרות שלו הוא יכול לפנות לגורמים פיננסיים בצורה יעילה ולהסביר להם מה בדיוק הוא מתכוון לעשות עם הכסף שיקבל. הדבר חשוב גם אם יש צורך במימון ברגע זה וגם אם נראה שיהיה צורך במימון עתידי.
משיכת משקיעים לעסק
סעיף זה אמנם לא רלוונטי לכל העסקים, אך אלו שרוצים למשוך אליהם משקיעים צריכים שתהיה להם תוכנית שתענה על שאלות מרכזיות. המשקיעים רוצים לשים את כספם במקום מבטחים (ככל האפשר) ולדעת מהו המוצר או השירות שהעסק מספק, למי יש צורך באותו המוצר, מהן התחזיות הכספיות, באיזו אסטרטגיה העסק צפוי לנקוט כדי להשיג את המטרות. מעבר לכך שמשקיעים רוצים לפגוש את בעל העסק הם רוצים לראות גם תוכנית עסקית ברורה ורצינית.
הפחתת סיכונים
כל עסק רוצה לפעול בזירה ברורה כשהוא יודע מה האתגרים העומדים מולו, מהן הסכנות ולדעת כיצד הוא יכול התגבר עליהן. בניית תוכנית עסקית בצורה הנכונה מאפשרת למזער את עלויות ההזדמנויות ולהתגבר במהירות על כל סכנה או להימנע ממנה לחלוטין. התוכנית עוזרת לזהות הזדמנויות שהן באמת אטרקטיביות ושיכולות לשרת את העסק לעומת הזדמנויות שנראות מעניינות אך בפועל לא באמת רלוונטיות ולא יעזרו לעסק.
שימור כישרונות בתוך העסק
עסק אשר זקוק לעובדים חייב לשמור עליהם. העסקת עובד עולה במשאבי זמן וכסף ותוכנית עסקית מעניקה לעובדים השראה, ביטחון במקום העבודה והם נרתמים לסייע להשגת המטרות שהוגדרו. התוכנית עוזרת לגייס את העובדים הנכונים, אשר נדרשים למשימות השונות ולשמור עליהם כשהם יכולים לממש את היכולות שלהם בצורה המיטבית ומכאן כשהם גם מלאי מוטיבציה להצלחה.
מיקוד המאמצים
כאשר העסק יודע מה מסלול הפעילות שלו הוא יכול להיות ממוקד ולהשקיע את המאמצים שלו במקומות הנכונים, אלו שיקדמו אותו. התוכנית מהווה מפת דרכים וממנה אפשר להוציא את הפעילויות הנדרשות. חשוב לזכור כי גם אם נראה כי ברגע נתון המאמצים לא משיגים את התוצאות הרצויות אפשר לבחון את התוכנית ולעדכן את הפעולות הללו במהירות כדי לחזור למסלול המיועד.
קידום המותג
בניית התוכנית עוזרת לעסק להגדיר את עצמו ולקבוע איפה הוא נמצא מבחינת השוק. ההגדרה הזו טובה לא רק לבעלי העסק אלא היא עוזרת ללקוחות, לשותפים ולמשקיעים להבין את חשיבות העסק. התובנות הללו נראות כלפי חוץ והן מאפשרות להשיג את היתרון התחרותי שכל כך חשוב בתהליך השגת המטרות שהוגדרו מראש. התוכנית עוזרת לקבוע מהן הפעולות הנכונות לקידום ומיצוב המותג.
הערכה אובייקטיבית של ההצלחה
כאשר ישנה מפת דרכים ברורה ומטרות מוגדרות אפשר למדוד את ההצלחה בכל רגע נתון. אין צורך לחכות לדו"חות של סוף השנה או להמתין מספר שנים כדי להבין האם העסק מצליח או לא. ישנם מדדים ברורים אשר מגדירים מהי הצלחה עבור העסק ושעוזרים לו לבחון את הפעולות השונות שהוא מבצע. הדבר מוביל ליעילות וקבלת החלטות במהירות ברגע שיש צורך.
התמודדות עם איומים ואתגרים
כל עסק מתמודד או עשוי להתמודד עם איומים חיצוניים ותקופות מאתגרות. החוכמה היא לראות את אלו מבעוד מועד, להבין כי הם יכולים להופיע ולקבוע את דרך ההתמודדות הנכונה. ההתמודדות הופכת לפשוטה יותר כשהתמונה ברורה והעסק יכול לחסוך בעלויות על פעילויות שלא מטיבות איתו ולתכנן מבעוד מועד את התגובות שלו למצבים מאתגרים.
חשיפת הזדמנויות חדשות במהירות
כחלק מהכנת התוכנית העסקית עולים רעיונות רבים והדבר יכול להוביל גם לחשיפת הזדמנויות שהעסק לא חשב עליהן בתחילת הדרך. פעמים רבות העסק מגלה שהוא יכול לפנות לקהל חדש, לצאת עם מוצר או שירות שיעזרו לו להוביל את השוק ולנהל את עצמו בדרך יעילה יותר. זיהוי הזדמנויות יכול להיות מתכון לעסק פורח.
הזמן המתאים לבנות תוכנית עסקית
כל עסק צריך לבנות אסטרטגיה עסקית ולפעול עם תוכנית עסקית שמטרתה להציג את התמונה המלאה ולעזור לו לפעול ביעילות, לזהות הזדמנויות, להכיר את האיומים והסיכונים ולדעת כיצד להתמודד מולם. הזמן המתאים לבנות את התוכנית הוא עוד לפני שהעסק הוקם אך לא רק.
תוכנית לעסק חדש
יזמים אשר רוצים לצאת לדרך חדשה ולפתוח עסק צריכים להתחיל מבניית תוכנית עסקית. התוכנית יכולה לסייע בבחינת הרעיון, להבין את היתרונות והחסרונות שלו ושל היזם ולנתח את השוק. ליווי עסקי לתוכנית טובה תאפשר לעסק לפעול ביעילות מן הרגע הראשון, להתכונן לאתגרים וגם להבין את התמונה הפיננסית המלאה.
כל עסק רוצה להביא איתו ערך מוסף, חדשות ופתרונות לקהל היעד. התוכנית מאפשרת לראות האם הרעיון תואם את המציאות ואם כן, מהי הדרך הנכונה לממש אותו. היא מאפשרת לבחור את השוק, לקבל החלטות בנוגע למימון ולהעריך את פוטנציאל ההכנסות והרווחים.
תוכנית לעסק קיים
עסקים שפועלים ללא תוכנית עסקית או שנראה שהתוכנית הקיימת לא משרתת אותם, צריכים לבנות תוכנית מחדש. במקרה שהעסק כבר פעיל, התוכנית תתחשב בהיסטוריה שלו, במשאבים הנוכחיים (לרבות עובדים, נכסים, פטנטים, מכונות ועוד), באתגרים שמזוהים מיד, במבנה הארגוני הנוכחי וכמובן במטרות שהעסק שואף להשיג.
התוכנית יכולה לשמש לעסק באופן כללי כשהיא מציגה את התמונה המלאה אך היא יכולה לשמש גם לפרויקטים נקודתיים. כשהמטרה היא לבחון את היתכנות הפרויקט, כדאיות כניסה לשוק חדש ולהבין את הפוטנציאל בפעילות מסוימת, יש להכין תוכנית עסקית מסודרת.
תוכנית להקמת סטארט אפ
הקמת חברת סטארט אפ דורשת כמעט תמיד הכנסת משקיעים. חלקם יכולים להיות משקיעים שקטים וחלקם פעילים והחברה יכולה לדעת איזה משקיע נדרש לה רק לאחר שהיא מכינה תוכנית עסקית מסודרת. במסגרת כך עליה להגדיר את המטרות, אופן השגתן, השוק, קצב הגדילה, החדשנות שהיא מביאה איתה ומהו ההון שנדרש ממנה בשלב זה ובשלבים מתקדמים יותר.
תוכנית עסקית רלוונטית גם להקמת אפליקציות, בין אם מדובר בבניית חברה או בחלק מהפעילות הנוכחית של החברה. המטרה היא לנצל את המשאבים בצורה המקסימלית, להעריך את סיכויי ההצלחה וליצור מודל עסקי ברור. כך גם המנהלים וגם המשקיעים במעמד ייעוץ שיווקי יכולים לקבל החלטה האם להמשיך בדרך, האם לצאת עם גרסת בטא (או אחרת) ולהבין מה יוביל את האפליקציה להצלחה.
תוכנית עסקית למשקיעים וגורמי מימון
ישנם יתרונות רבים להכנת תוכנית עסקית מבחינת העסק ואחד מהם נוגע לגיוס משקיעים ופניה לגורמי מימון. ככל שהמשקיעים מכירים את העסק טוב יותר ומאמינים בו כך קל להם יותר לספק את ההשקעה הראשונית ויתכן שגם את ההשקעה המשנית. גורמי המימון דומים במידה רבה וגם כשאלו הבנקים או גורמים פיננסיים גדולים, הם רוצים לדעת שהם נותנים הלוואה או אשראי לעסק שהתפיסה שלו ריאלית ושיצליח לממש את הרווחים שהוא צופה.
הכנת תוכנית עסקית לגיוס הון ומשקיעים עשויה להיות שונה מזו שמשמשת לעסק והיא יכולה להיות חלק מתוך ממנה. המשקיעים לא חייבים לראות את כל התוכנית ולפעמים בשלב הראשון הם ירצו לראות תקציר בלבד, כזה שיאפשר להם לראות את כל הנתונים בצורה ידידותית וברורה. כך הם יכולים להחליט האם להשקיע והאם הם צריכים נתונים נוספים מהיועץ עסקי כדי לקבל את ההחלטה.
תרומתו של היועץ העסקי לבניית התוכנית העסקית
יועץ מציע שירות של ייעוץ עסקי לעסקים בהתאם לצרכים משתנים כשאחד מהם יכול להיות בניית תוכנית עסקית. היועץ מביא איתו מומחיות בבניית תוכנית עסקית, ניסיון קודם ביצירת תוכניות אשר מיועדות למשקיעים, לגורמי מימון וכמובן, שמשמשות את העסק החדש או הקיים.
בנוסף למומחיות בתחום היועץ העסקי מביא אובייקטיביות, יצירתיות וראייה מלאה של הנתונים. הוא יכול לחסוך לעסק זמן רב כיוון שהוא עשוי לראות הזדמנויות או האתגרים שהיזמים לא זיהו. היועץ מסייע לעסק להתמקד, לכתוב את התוכנית שתוביל אותו לפעילות טובה ולפתיחת דלתות בקרב משקיעים וגורמי מימון. כמו כן יתכן שהוא יוכל לעזור ביצירת קשרים עם גורמים רלוונטיים ושיענו על צרכים שונים שלו.
הכנת תוכנית עסקית ומרכיביה
תוכנית עסקית משרתת את העסק ואת הגורמים המשקיעים. התוכנית יכולה להכיל בתוכה מרכיבים רבים אך כיוון שכל עסק שונה, לא כולם חייבים להופיע בה. הרעיון הוא לבנות תוכנית שבסופו של דבר תעזור לעסק לממש את מטרותיו ולכן היא תכיל את המרכיבים שעוזרים לו לראות את התמונה המלאה בצורה הטובה ביותר.
הכנת תוכנית עסקית מחייבת את היזמים להיות כנים מול הנתונים, להגדיר את החזון, המטרות ולראות באיזה שוק הם פועלים. על היזמים לאסוף את כל הנתונים הנדרשים, אם יש צורך לבצע סקרים, להיכנס לפרטי פרטים ולנתח את המידע שברשותם. כל זאת כדי לכתוב את כל התוכנית על פי המפרט הבא:
תמצית מנהלים
זהו החלק הראשון אשר כותב בצורה קצרה ותמציתית מהו המיזם, למי הוא פונה ומה המהות שלו. התקציר יכול להתפרס על מספר עמודים ועל אף שהוא הדבר הראשון שיופיע בתוכנית, לא פעם הוא ייכתב בסיום. תמצית מנהלים טובה תשאיר רושם מעולה על המשקיעים ותגרום להם לרצות להמשיך לקרוא את התוכנית או להמשיך את ההתקשרות עם היזמים.
תיאור העסק
העסק מורכב ממוצר או שירות, מלקוחות והוא צריך להביא יתרונות מסוימים לשוק הנוכחי. תיאור העסק עוזר להבין את הפעילות העסקית, הוא מציג את התמונה הרחבה של מה העסק עושה או יעשה ומדוע הוא חשוב. התיאור קצר יחסית כיוון שבהמשך יהיה פירוט של כל אחד מהמרכיבים אשר הופכים את התמונה הרחבה לברורה יותר.
חזון, ערכים ומטרות
החזון הוא הדבר המיוחד שהעסק מביא איתו לעולם. היזמים צריכים לבוא עם עולם ערכים ייחודי משלהם ואין ערכים "נכונים" או "לא נכונים". בנוסף, יש להציג את המטרות שהעסק שואף להשיג בטווח הקצר והארוך כשכמובן ברור כי יתכנו מטרות נוספות שיתווספו בהמשך הדרך, לאחר שתתחיל הפעילות. החזון, הערכים והמטרות עוזרים להבין מה הכיוון של העסק, לאן הוא שואף והאם הוא מביא איתו ייחודיות.
פירוט על היזמים
כדאי לפרט על היזמים בכל תוכנית עסקית ובמיוחד כאשר יש צורך בהבאת משקיעים ולמצוא אמצעי מימון. המשקיעים רוצים לשמוע על הרעיון אך חשוב להם לא פחות לדעת מיהן הנפשות אשר יביאו את אותו רעיון לכדי מימוש. בסופו של דבר גם אם הרעיון יוצא דופן, ישנו שירות ייחודי ומוצר יוצא דופן, היזמים הם אלו שיקבעו האם העסק יצליח או לא ויש לוודא כי המשקיעים מאמינים בהם.
תיאור המוצר או השירות
חלק זה מתייחס למוצר, לשירות או לטכנולוגיה שנמצאים במרכז העסק. על המוצר להצדיק את הפעילות העסקית ולכן חשוב לא רק לפרט מהו אלא גם להגדיר למי המוצר פונה, מה הוא מחדש, האם ישנם מוצרים דומים לזה הנוכחי וכמובן, מה היתרון שלו על אחרים. ניתן לפרט על המוצר במילים או בכל אמצעי ויזואלי שיעזור להבין במה מדובר. אם אי אפשר לחשוף את כל הפרטים, יש לציין זאת וכן לציין באיזה שלב פיתוח העסק נמצא.
המבנה העסקי
התוכנית תפרט את המבנה הארגוני ובכלל זה ניהול כוח האדם, קביעת המחלקות השונות ועל מה תהיה אחראית כל מחלקה או כל אדם. התוכנית תעזור להבין כמה אנשים ידרשו לתפעול העסק, האם אפשר יהיה או האם יהיה צורך להיעזר בשירותי מיקור חוץ וכתוצאה מכך מה תהיה ההוצאה על כוח האדם בעסק. זהו אחד המרכיבים שעוזר לתכנן נכון את ההון הנדרש לעסק.
תועלות העסק
הקמת העסק דורשת הצדקה ואם הוא מביא תועלות ללקוח יש סיבה להקים אותו ולהשקיע בו. העסק יכול להביא תועלת על ידי הכנסת מוצר חדש, מוצר משופר, שירות טוב יותר, טכנולוגיה חדשנית ועוד. כך או אחרת, יש לציין את התפיסה העסקית, את הפתרונות שהוא מביא ובכך לעזור ליזמים להבין את הסביבה העסקית ולמשקיעים להעריך את כדאיות ההשקעה שלהם.
קניין רוחני
לא פעם העסק פונה אל גורמים משקיעים כשהוא עדיין בשלב הפיתוח. במקרה כזה יש לציין באיזה שלב נמצא המוצר ולא לחשוף מידע שעלול לפגוע בהקמה אם הוא יגיע לידיים הלא נכונות. אפשר לציין בפני המשקיעים מהו המוצר או השירות, להסביר על שלב הפיתוח, להגדיר בצורה ברורה האם ישנו פטנט, האם העסק בתהליך רישום פטנט או מתכוון לצאת לתהליך שכזה. אם תידרש חשיפה של פרטים נוספים אפשר יהיה לחתום על הסכם סודיות.
ניתוח SWOT
ניתוח SWOT – Strengths, Weaknesses, Opportunities, and Threats או בעברית: חוזקות, חולשות, הזדמנויות ואיומים. העסק רוצה לנתח את השוק בו הוא עומד לפעול ומה הוא מביא לתוכו, היכן היתרונות והיכן החולשות שלו, מה עשוי לאיים עליו ומה יכול להיות הזדמנות טובה עבורו. הניתוח יתייחס לסביבה העסקית, הכלכלית, הענף ולקהל הפוטנציאלי.
קהל היעד
התוכנית העסקית שמוצגת בייעוץ עסקי תתאר את סביבת הפעילות ובכלל זה את קהל היעד של המוצר או השירות. כאן זה המקום להגדיר באופן רחב את הקהל ולרדת לפירוט ספציפי ככל האפשר. הבנה מיהו קהל היעד מאפשרת להחליט כיצד לגשת אליו, ליצור תוכנית שיווקית ולהבין מהם המשאבים שיידרשו כדי להצליח להגיע אליו. דרך בחינת סעיף זה אפשר להגיע לקהלים חדשים או להחליט להיכנס לתחרות על קהלים שכבר נשלטים על ידי מתחרים.
אסטרטגיה עסקית
כל עסק חייב לבצע שיווק ואין זה משנה מה גודל קהל היעד שלו, מדובר בייעוץ לעסקים קטנים וגם לחברות גדולות ולכן, על התוכנית העסקית יש להתייחס בפירוט לאסטרטגיה העסקית והשיווקית. האסטרטגיה היא הצעדים שהעסק מתכוון לבצע על מנת להגיע אל המטרות והיעדים שהוא קבע לעצמו. האסטרטגיה היא החלק המעשי שאומר לא רק מה העסק יבצע אלא איך הפעולות יתבצעו ומי יהיה אחראי לביצוע.
תוכנית פיננסית
התוכנית צריכה לפרט את הפעילות הפיננסית ובתוך כך את מקורות המימון עליהם היא מסתמך והתחזיות הכלכליות שלה. בין אם העסק זקוק למימון בתחילת הדרך ובין אם הוא יכול לפעול ללא מימון, הוא חייב להבין מתי הוא יצליח להגיע לרווחים שהוא שואף אליהם ומה יידרש ממנו כדי להגיע לנקודה זו. אם הוא זקוק למימון חשוב שיבין מה גובה המימון שיידרש עד להגעה לרווחים ופעילות עצמאית שאינה תלויה בגורם חיצוני.
תוכנית עסקית - שאלות ותשובות
מתי כדאי לכתוב תוכנית עסקית?
הזמן המתאים לכתוב תוכנית עסקית הוא עכשיו. אם העסק נמצא בתחילת דרכו כדאי שהוא יידע מה הכיוון שלו ואילו משימות עומדות לפניו. אם הוא נמצא בצומת דרכים, כדאי להכין תוכנית ואם הוא רוצה לצאת עם מוצר או שירות חדש, עליו להכין תוכנית עבודה לכך.
האם כל עסק צריך תוכנית עסקית?
לכל עסק כדאי לעבוד עם תוכנית עסקית. התוכנית מראה את התמונה המלאה, של המצב הנוכחי ואת הדרך להגיע אל המטרות והיעדים. התוכנית מגדירה את החזון, המטרות, היעדים וממנה מפיקים אסטרטגיית פעילות.
למי מראים את התוכנית העסקית?
התוכנית העסקית יכולה לשמש את העסק כמפת דרכים והיא יכולה לשמש אותו בתהליכי קבלת הלוואה, מימון או בגיוס משקיעים. מכאן אפשר להבין את החשיבות של כתיבת תוכנית עסקית בצורה מקצועית.
כיצד תוכנית עסקית משפיעה על תהליכי מימון בעסק?
תוכנית עסקית יכולה להשפיע על גופי מימון שונים במתן הלוואה. כאשר העסק רוצה להיראות רציני, שהוא יודע מה הוא עומד לעשות וכשהוא רוצה להסביר למה ישמשו הכספים, הוא יכול להציג את התוכנית שברשותו ולהיראות רציני ומקצועי.
עם מי כדאי לכתוב תוכנית עסקית?
יועץ עסקי יהיה בעל המקצוע המתאים לפנות אליו כדי לכתוב יחד את התוכנית העסקית. היועץ ישאל שאלות, יבחן את השוק, יבצע מחקרים שונים ויכתוב תוכנית עסקית שתואמת את הרצונות, הכוונות והחזון של העסק.
מה זו תוכנית עסקית?
תוכנית עסקית היא מסמך מפורט אשר מגדיר את המהות של העסק, המטרות והיעדים שלו. ככל שהתוכנית מפורטת יותר כך העסק יודע כיצד עליו לפעול ולמעשה יש לו "מפת דרכים" שעוזרת לו להשיג את היעדים שהגדיר.