ייעוץ אסטרטגי לעסקים

חברת FRONTIS מתמחה ומובילה בייעוץ אסטרטגי לעסקים, חברות וארגונים

באנר הנעה לפעולה - frontis - ייעוץ אסטרטגי לעסקים
FRONTIS

ייעוץ אסטרטגי לעסקים: כל מה שצריך לדעת

מהי אסטרטגיה עסקית?

אסטרטגיה עסקית היא התהליך שבו ארגון מגבש לעצמו תכנית-על בנוגע לכיוון ההתפתחות העתידי, על בסיס החזון והמשימה הארגונית. תכנית אסטרטגית טובה אמורה לענות על השאלות הבאות:
היכן הארגון שואף להיות בעוד חמש שנים? מהם המטרות החשובות ביותר לארגון? מהם המחירים שהארגון חייב "לשלם" על מנת לממש את המטרות? מהם דרכי הפעולה שיש לצעוד בהם על מנת להגיע ליעדים, ועוד. מקובל שהאסטרטגיה העסקית מתייחסת לסביבה התחרותית בה נמצא הארגון, ולמגמות המרכזיות בשווקי המטרה.

דוגמה לאסטרטגיה עסקית

במהלך קיץ 2021, מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק, יצא בהצהרות פומביות על כך שפייסבוק עומדת להפוך מרשת חברתית לחברה הבונה ומפעילה עולמות וירטואליים המכונים "מאטוורס". במכתב ששלח לעובדים ומשקיעים הוא הסביר: "המטאוורס היא הזירה הבאה לחיבור בין אנשים, בדיוק התפקיד ששימשו רשתות חברתיות כשהתחלנו את פייסבוק". החברה המשיכה והצהירה שתשקיע מאות מיליארדי דולרים בפיתוח ובניית קו חדש של מוצרים ושירותים לעולמות וירטואליים. באוקטובר 2021 פייסבוק הכריזה על שינוי השם שלה ל- Meta, שם המשקף את המעבר ל"עולם החדש". זוהי דוגמה לתפנית אסטרטגית מרשימה. הארגון שם לו כמטרה להפוך למוביל בתחום חדש לחלוטין, תוך השקעת משאבים עצומים ולקיחת סיכונים גדולים.

ניווט מהיר:

FRONTIS

שלושת השלבים של ייעוץ אסטרטגי לעסקים

עדכון או בניה מחדש של תכנית אסטרטגית לארגון חייבים לתת מענה יסודי ומקיף על כל שלב ושלב:

001 - ספרה 1 בעיצוב

חזון ומשימה

002 - ספרה 2 בעיצוב

מטרות ויעדים

003 - ספרה 3 בעיצוב

תוכנית אסטרטגית

001 - ספרה 1 בעיצוב

הגדרת ה"למה": חזון ומשימה

צוות היועצים האסטרטגיים יסייע להנהלת הארגון לגבש חזון עתידי והגדרת משימה עדכנית. משימת הארגון היא התשובה הטובה ביותר לשאלה "למה אנחנו עושים את מה שאנחנו עושים". הגדרת משימה טובה, אשר מנהלי ועובדי הארגון מזדהים איתה, היא מפתח קריטי להצלחה ארוכת הטווח של הארגון.

002 - ספרה 2 בעיצוב

הגדרת ה"מה": מטרות ויעדים

לאור החזון העתידי והגדרת המשימה, מהם המטרות שהשגתן תביא את הארגון למימוש החזון? ומהם יעדי הביניים בדרך להשגת המטרות. בנוסף, מטרה שאפתנית מדי עשויה לעורר בחברה התנגדות ולפגוע במוטיבציה. מנגד, מטרה פחות מדי שאפתנית לא תעורר באנשי הארגון השראה. ייעוץ אסטרטגי מקצועי יודע לכוון את הנהלת החברה באיזון הנכון של הצבת מטרות.

003 - ספרה 3 בעיצוב

הגדרת ה"איך": עקרונות ליישום וסדרי עדיפויות

מהם העקרונות החשובים ביותר שינחו את החתירה למטרות וליעדים? ייעוץ עסקי אסטרטגי  תמיד מציב מסגרת של סדרי עדיפויות. מה חשוב יותר ומה פחות. תמיד יש מחיר לשלם.. אם למשל מובילות טכנולוגית היא העדיפות העליונה, המשמעות היא השקעה במחקר ופיתוח בהיקף מסוים, אשר בתורה מחייבת השגת הון או חוב למימון הנדרש. מנגד, אם התייעלות ורווחיות הם העדיפות העליונה, המשמעות היא לקצץ "בבשר החי" ולהקריב את העתיד לטובת ההווה. ככל שהנהלת הארגון תהיה בהירה לגבי סדרי העדיפויות והמחירים שיש לשלם, כך יפחתו ההתנגדויות לשינוי מצד מנהלים זוטרים ועובדים.

FRONTIS

צמיחה או רווחיות? כיצד הסביבה משפיעה על האסטרטגיה

בשנת 2022, המיתון העולמי והאינפלציה הגבוהה הובילו לירידות חזקות בשערי בורסות בכל העולם. בתגובה, משקיעים גדולים החלו להפעיל לחץ על חברות להגיע לרווחיות.

זהו שינוי אסטרטגי משמעותי מכיוון שבשנים האחרונות משקיעים דרשו מחברות לצמוח במהירות, כלומר להגדיל את מחזור ההכנסות.

חברות רבות, בעיקר חברות טכנולוגיה, שרפו מזומנים רבים וביצעו השקעות גדולות בגיוס עובדים ופיתוח מוצרים, על מנת להגדיל את שורת ההכנסות – ובדיוק אותם פעולות גרמו לחברות האלה להיות הפסדיות, כלומר ההוצאות עלו על ההכנסות.

כל עוד הצמיחה הייתה צו השעה, ההפסדים לא הפריעו לחברות הללו להמשיך ולהיסחר בבורסה בעליות שערים. אולם כעת, בזמן שעננים קודרים מעל הסביבה העסקית העולמית, רווחיות היא צו השעה החדש.

לכן חברות טכנולוגיה מפטרות עובדים ומקצצות בהוצאות תפעוליות, כלומר פוגעות בצמיחה לטובת ייצור רווחים.

הניסיון מלמד, כי חברות הפועלות לאורה של תוכנית אסטרטגית מקיפה עסוקות הרבה פחות ב"כיבוי שריפות" כפי שתיארנו לעיל. כאן נכנס התפקיד של יועצים מקצועיים המתמחים באסטרטגיה עסקית.

צמיחה או רווחיות fronits ייעוץ עסקי
FRONTIS

יתרונות לשירותי ייעוץ אסטרטגי לעסקים

יתרון:תאור:

שיפור בתכנון אסטרטגי

ייעוץ אסטרטגי עוזר לעסקים ליצור וליישם תוכניות אסטרטגיות יעילות, זיהוי ותיעדוף יוזמות להשגת יעדים ארוכי טווח.

קבלת החלטות מושכלות

הספקת תובנות והמלצות מונחות נתונים המאפשרים לעסקים לקבל החלטות מושכלות לגבי פעילותם, הצמיחה והכיוון הכללי שלהם.

מחקר וניתוח שוק

יועצים יכולים לספק לעסקים הבנה מפורטת של שוק היעד והתחרות שלהם, כולל התנהגות צרכנים, מגמות בתעשייה ושווקים מתעוררים.

שיפור ביעילות תפעולית

ניתוח תהליכים עסקיים וזיהוי תחומים לשיפור, יועצים אסטרטגיים יכולים לעזור לעסקים לייעל את התפעול ולהגדיל את היעילות, להפחית עלויות ולשפר את הפרודוקטיביות.

ניהול סיכונים

עזרה לעסקים לזהות ולנהל סיכונים, לפתח אסטרטגיות לצמצום השפעות שליליות אפשריות על העסק.

חדשנות ויצירתיות

ייעוץ אסטרטגי מביא נקודות מבט טריות ורעיונות חדשניים לשולחן, עוזר לעסקים לצאת מאופני חשיבה מסורתיים ומניע צמיחה באמצעות גישות חדשות ויצירתיות.

שיפור ביצועים פיננסיים

יועצים אסטרטגיים עוזרים לעסקים לשפר את הביצועים הפיננסיים שלהם, באמצעות אסטרטגיות כגון גידול בהכנסות, הפחתת עלויות והקצאת משאבים יעילה.

שיפור בעיצוב ארגוני

עזרה לעסקים לייעל את העיצוב הארגוני שלהם, לשפר את היעילות והאפקטיביות של הצוותים שלהם ולהבטיח שהעסק בנוי להשגת יעדיו האסטרטגיים.

הגברת התחרותיות

יועצים עוזרים לעסקים לבדל את עצמם מהמתחרים שלהם, ליצור הצעות ערך ייחודיות ולפתח יתרונות תחרותיים בשוק שלהם.

פתרונות מותאמים אישית

הספקת פתרונות מותאמים אישית לצרכים ולאתגרים הספציפיים של כל עסק.

ניירת מקופלת בצורת ריבוע עם כיתוב שאלות ותשובות המייצג שאלות ותשובות בנושא ייעוץ אסטרטגי לעסקים של חברת FRONTIS
FRONTIS

ייעוץ אסטרטגי לעסקים - שאלות ותשובות

לכאורה, מנהלי עסקים יודעים כל מה שצריך על מנת לכוון את האסטרטגיה של הארגון. הרי מנכ"לים חיים ונושמים מדי יום ביומו את העסק והסביבה התחרותית. אז מה בכל זאת גורם לחברות מובילות רבות לפנות לקבלת ייעוץ אסטרטגי?

  • השגרה שוחקת
    ההתנהלות היומיומית של מנכ"לים רבים כל כך עמוסה ואינה מאפשרת התפנות אמיתית לתכנון אסטרטגי ארוך טווח, הלוקח בחשבון את כל גורמי ההחלטה הרלוונטיים.

  • ניסיון שלא יסולא בפז

יועצים אסטרטגיים מנוסים, שכבר התמודדו בהצלחה עם אתגרים מהסוג עימם מתמודד הארגון, או שניווטו בהצלחה תכניות אסטרטגיות שהתממשו לטובת בעלי המניות בארגונים אחרים, יכולים להעניק לארגון ערך מוסף אדיר, בתובנות עומק, בקיצור הדרך למטרה ובנטרול מוקשים העלולים לצוץ במהלך הדרך.

 

  • התמחות

ישנם יועצים אסטרטגיים המתמחים בתעשיות מסוימות או במצבים עסקיים מסוימים כגון עסקאות מיזוג ורכישה, יצירת חזון או פיתוח מנועי צמיחה.

 

  • מקל על הנעת תהליכי שינוי

גם מנכ"לים כריזמטיים וסמכותיים לא יכולים להניע שינוי בארגון בכוחות עצמם, בוודאי לא בארגון גדול. התקשרות עם חברת ייעוץ אסטרטגי בעלת שם ומוניטין, החתומה על התכנית האסטרטגית, מקלה ומאיצה את הנעת השינוי מול שני גורמי מפתח: דירקטוריון החברה, ועובדי החברה.

  • ארגונים הניצבים בפני החלטה חשובה או קפיצת מדרגה

כל ארגון מגיע בשלב מסוים לידיעה שנדרש שינוי מהותי כלשהו, קפיצת מדרגה המחייבת עדכון או בנייה מחדש של התכנית האסטרטגית. איך כדאי לארגון לצמוח? האם לשים את הדגש על רכישת חברות ומיזוגן או על צמיחה פנימית? האם ישנו קו מוצרים שעשוי להניב מכירות רווחיות בשוק גיאוגרפי אחר? האם יש תחום פעילות שעל הארגון להתבסס בו על מנת להמשיך ולהיות רלוונטי ללקוחות? תכנית אסטרטגית מקיפה, שנכתבת על ידי יועצים בעלי התמחות, ידע וניסיון, תעניק ביטחון ובהירות לכל בעלי העניין בארגון.

 

  • ארגונים הנמצאים בסביבה תחרותית המשתנה במהירות
    המתחרים אינם מתבטלים. למעשה, הם פועלים במרץ על מנת להגדיל נתח שוק ולייצר עמדת מובילות. מהי האסטרטגיה של המתחרים הטובים ביותר שלכם? כיצד הם נערכים לאתגרים ולתמורות העתידיות לעבור על השוק? מה צריך להיות הבידול של הארגון שלכם אל מול התחרות, לא מחר בבוקר אלא בעוד שנתיים? תכנית אסטרטגית טובה תיתן מענה מקיף לשאלות הקריטיות הללו.

 

  • כאשר הנהלת הארגון מבקשת לרתום את כלל בעלי העניין לטובת חזון ומשימה משותפת

יש מקרים שהמנכ"ל מרגיש את הארגון "מתפזר", כאשר מספר מוקדים של בעלי כוח מושכים לכיוונים שונים, בדומה לסירה שבה כל שייט חותר לכיוון אחר. במקרים אלה מנכ"לים פונים לחברת ייעוץ אסטרטגי מובילה על מנת לסייע לו "לאסוף" את הארגון לתנועה הרמונית, לייצר סדר ובהירות ולרתום את כלל בעלי העניין לחזון ומשימה משותפים.

  • אבחון מעמיק

בשלב ראשון, היועצים האסטרטגיים מבצעים מיפוי של אתגרי הארגון, הצרכים לטווח הקצר, הבינוני והארוך, הגדרת מטרות הפרויקט והמדדים להצלחה.

 

  • איסוף המידעים

בשלב שני, היועצים האסטרטגיים יאספו את כלל המידעים הדרושים לצורך השגת בהירות והסקת מסקנות. מידע מדוחות כספיים, מידע ממאגרים ענפיים, מידע המושג על ידי מודיעין בנוגע למתחרים, ראיונות עם יועצים מחו"ל בנוגע לנעשה בחברות אחרות – אלה רק חלק מהמידעים הנאספים.

 

  • אנליזה

בשלב שלישי, היועצים האסטרטגיים ינתחו את המידע שנאסף, תוך דיונים חוזרים ונשנים בין היועצים לבין עצמם ובין היועצים לבין ההנהלה, על מנת להגיע למסקנות חותכות.

 

  • הכנת התכנית והצגתה

בשלב רביעי, היועצים ירכיבו את התכנית האסטרטגית ויציגו אותה בפני הנהלת החברה.

 

  • הגדרה מדויקת של החזון והמשימה, בצורה המובנת לכלל בעלי העניין.
  • הצבת מטרות ויעדים שאפתניים ומאתגרים המעוררים השראה בבעלי העניין.
  • רתימת צוות ההנהלה להובלת השינויים הנדרשים.
  • רתימת עובדי מפתח וכלל העובדים.
  • הגדרה בהירה של המדדים להצלחה.

אין תחליף לניסיון. ככל שהיועצים האסטרטגיים התמודדו בהצלחה עם אתגרים מהסוג עימם אתם מתמודדים, כן ייטב. מנגד, עליכם לוודא שהיועצים לא "ישפכלו" נוסחה שהצליחה להם במקום אחר, וילבישו אותה על הארגון שלכם. הקדישו זמן ומחשבה וגם הקשיבו לתחושת הבטן – חברת ייעוץ אסטרטגי היא שותף משמעותי לדרך. בהצלחה!

דילוג לתוכן