ישנן שיטות תמחור שונות וכל בעל עסק מתאים לעצמו את שיטת התמחור המתאימה לו ביותר.
ואולם, כל שיטות התמחור חייבות להתחשב באיכות המוצרים או השירותים של העסק, ערכם בעיני הלקוחות, המוניטין שיש למקום והייחודיות שלו מול המתחרים.
תורת המחיר קובעת, שהתמחור מתבסס על היחס שבין ההיצע לביקוש. ולכן המחירים ירדו אם הביקוש יורד ויכולים לעלות במידה והביקוש יעלה.
למידע נוסף אודות ייעוץ עיסקי >>
מהי תורת התמחור?
תורת התמחור הינה תיאוריה כלכלית, שבבסיסה הקביעה שהמחיר שנקבע למוצר או לשרות מתבסס על היחס שבין ההיצע לביקוש שלו.
הביקוש משתנה בהתאם לערכו של המוצר בשוק וביחס למוצרים דומים של חברות אחרות.
ההיצע משתנה בהתאם לגורמים המשפיעים על יצורו, כגון: חומרי גלם מתאימים וזמינים ליצור.
ישנו קונפליקט בין רצון הצרכן לרצון הלקוח בכל הקשור לקביעת מחיר המוצר: הלקוח מעוניין לקבל את המוצר במחיר הכי נוח האפשרי ואילו היצרן המעוניין להרוויח רוצה למכור את המוצר במחיר הגבוה ביותר שייתפס ע"י הצרכן כמחיר סביר.
מה שקורה בפועל זה – שהלקוחות והיצרנים חייבים למצוא נקודת מפגש שתהיה מקובלת על שני הצדדים.
באותו נושא | יועץ כלכלי >>
מהו ערך בפועל וערך נתפס?
ערכו של המוצר חשוב מאד בעיני הצרכנים ולא רק המחיר – זהו פירושו של ערך נתפס.
כלומר: אם המוצר איכותי, נוח לשימוש, מכיל יתרונות שונים וכדו' – הם יסכימו לשלם עבורו יותר כסף מאשר מוצר דומה, שאינו מכיל את הערכים הללו.
ערך בפועל קשור לכל מה שכרוך בעלויות הייצור והאספקה של המוצר או השירות שמציעה החברה.
עוד באוות נושא | ניהול כספים >>
אלו פרמטרים צריך לקחת בחשבון בתמחור מוצר?
חישוב עלויות
בחישוב עלויות המוצר לחברה המייצרת יש לקחת בחשבון שני מושגים בסיסיים:
- תמחור – חישוב עלות המוצר עבור החברה
- המחרה – עלות המוצר ללקוח
כשרוצים לחשב את תמחור המוצר צריך לחשב את עלותו לחברה, כלומר: כמה עלו חומרי הגלם, כמה היא הוציאה על משכורות לעובדים, דלק, חשמל ותשלום עבור חומרי הגלם – כדי לייצר את המוצר.
על הסכום הזה יש גם להוסיף הוצאות שוטפות של שכירות המקום, תשלומי מע"מ, מס הכנסה וכו'.
אחרי החישובים הללו ניתן להגדיר מהו המחיר המינימלי ביותר שיש לדרוש עבור המוצר, כדי שהחברה לא תפסיד עליו.
ייחודיותו של המוצר/שירות ביחס למוצרים דומים של המתחרים
המחיר שהחברה יכולה לקבוע למוצריה או שירותיה קשור לייחודיותו מול מוצרי המתחרים.
אם המוצר ייחודי ומעניק יתרונות שלא ניתן למצוא במוצרים אחרים – הרי יש הצדקה לחברה לקבוע מחיר גבוה יותר.
במידה ואינו ייחודי, ייתכן שבתחילה יהיה צורך לתמחר אותו בצורה נמוכה יותר כדי להיכנס לשוק וליצור מודעות אצל הלקוחות הפוטנציאליים לקיומו.
לאחר שרואים שהמוצר תפס תאוצה – ניתן להעלות את מחירו.
איך לתמחר מוצר? - דוגמא פרקטית
יזם פותח בית קפה חדש, המציע ללקוחות קפה משובח, כריכים מיוחדים, עוגות וכדו'.
כדי לחדור לשוק ולהכניס את שם בית הקפה למודעות הצרכנים, בעל המקום מתמחר באופן מכוון את מוצריו בצורה ממוצעת.
הוא מדגיש בפני הלקוחות על הסוג המשובח של הקפה שאותו הוא מוכר, העוגות מיוצרות במקום והכריכים מלחמים עשירים ומשובחים ובמבחר מילויים.
כמו כן, המקום מעניק חוויית שירות איכותית ללקוחותיו.
אט אט צובר המקום לקוחות המשבחים את המוצרים האיכותיים של בית הקפה ואת חוויית השירות הטובה שבו.
כאשר ביקוש הלקוחות עולה מחליט בעל בית הקפה להעלות את תמחור מוצריו, אך באופן זהיר ולא מוגזם.
תקופת ההרצה הזולה הצליחה לבסס את שמו ואיכותו של בית הקפה בעיני הלקוחות ולמרות העלאת המחירים נשאר המקום פופולרי.
כך השתמש בעל המקום בשיטת תמחור נמוכה לתקופת ההרצה והשיג קהל לקוחות מבוסס.
הקהל שמרוצה מאיכות המוצרים ומרמת השירות ממשיך לפקוד את המקום ולהנות ממוצריו ומשירותיו.