בניית צוות בעל ביצועים גבוהים בעסק – אסטרטגיות גיוס ושימור עובדים
ההון האנושי בכל עסק, חברה או ארגון, הוא המשאב החשוב ביותר שלה.
כל עסק מעוניין שיעבדו אצלו האנשים המוכשרים ביותר והמקצועיים ביותר בכל תחום – והתחרות על הכישרונות הינה גדולה.
יצירת צוותי עבודה בעלי ביצועים גבוהים הם אלו שיניעו את העסק קדימה ויוכלו לקדם את החברה בהווה ובעתיד.
מציאת אנשים מקצועיים ואיכותיים ושכנועם לעזוב את עבודתם הנוכחית ולעבור לעבוד בחברה אחרת (שהיא פעמים רבות גם חברה מתחרה) – הינה משימה קשה.
משימה זו דורשת יצירת אסטרטגיית גיוס ואיתור מועמדים שתהיה יעילה ומתוכננת היטב.
בפני כל חברה, עסק או ארגון עומדת עוד משימה קשה נוספת – להצליח לשמר את אותם עובדים להישאר בחברה ולא לעזוב אותה, למרות פיתויים של חברות אחרות.
שימור העובדים הטובים והאיכותיים ביותר חייב גם הוא להיעשות במקצועיות וביעילות ע"י יצירת הזדמנויות עבורם להתקדם בתוך החברה מבחינה מקצועית ומבחינת הכנסתם החודשית.
כיצד עומדים באתגרים הקשים הללו? על כך בכתבה הבאה:
שילוב אסטרטגיית גיוס עובדים עם אסטרטגיית שימור עובדים
הרי, אם אסטרטגיית שימור העובדים של העסק הינה טובה ויעילה הרי שלא יהיה צורך רב בגיוס עובדים חדשים רבים.
במקום זאת, יעשה העסק מאמץ רב כדי לשמר את העובדים האיכותיים הקיימים כבר בארגון.
ניתן לעשות זאת בעזרת:
- הטבות שונות הניתנות לעובדים: עבודה בלוח זמנים גמיש, אפשרות לעבוד מהבית, שילוב היברידי בין עבודה בבית לבין הגעה למקום העבודה, תנאי עבודה משופרים מול טכנולוגיות חדישות ועוד.
- הקפדה על מדיניות: הדלת הפתוחה עם חברי ההנהלה בדרגים השונים נמצאה כאחד האלמנטים הכי משביעי רצון לעובדים.
כמו כן, נתינת הזדמנות לעובדים לומר את דעתם ולתת משוב, כל אלו, תורמים לתחושת העובד שהוא יכול להשפיע על הנעשה ושדעתו נשמעת ומשמעותית בדרגים הגבוהים.ֿ - שילוב בין אסטרטגיות גיוס ושימור: ההנחה של השילוב בין אסטרטגיות גיוס ושימור טוענת שעל העסק להעדיף עובדים איכותיים (גם אם הם לא רבים) על כמות גדולה יותר של עובדים בינוניים.
- משכורת מפתה: זוהי השורה התחתונה ואחת מהחשובות שבשימור עובדים: כמה כסף מביא העובד הביתה בסוף החודש.
המקובל בכל העולם הוא – שעובד טוב מתוגמל במשכורת טובה ובהטבות כספיות ואחרות.
העובד חייב לדעת שהעסק בו הוא עובד משלם לו טוב יותר מאשר המתחרים.
אולי יעניין אותך:
שיפור חוויות הלקוח | פיתוח הון אנושי בעסק
אסטרטגיות לגיוס עובדים איכותיים
- כל עסק חייב להגדיר לעצמו מהם התכונות והכישורים המקצועיים שהוא מעוניין שיהיו באנשי הצוות שלו.
- במקביל עליו לשאול את עצמו – מה אותו אדם שירצה לגייס ולשמר בעסק ירצה ממנו מבחינת משכורת, תנאי עבודה, קידום אפשרי בעתיד וכדו'.
- שיתוף פעולה בין הנהלת החברה המחזיקה את הידע על השינויים האירגונים שצפויים בעסק (שבגללם צריכים לאייש משרות חדשות בעובדים איכותיים) לבין מחלקת משאבי אנוש, שהיא המגייסת בפועל.
- יצירת תהליך אסטרטגי שיענה על צרכי העסק.
לשם כך ניצור תוכנית עסקית מנצחת עם כמה היבטים:
– תוכנית כלל ארגונית – שתתמקד בשינויים עתידיים הנוגעים למצבת כוח האדם הדרושה.
– פעולות פרקטיות לקידום הרעיון הכלל ארגוני – כמו: הכנת תוכניות הדרכה לעובדים, הסבה מקצועית לעובדים קיימים, תוכנית לגיוס מועמדים חדשים, דרכים למציאת קהלי יעד מקצועיים פוטנציאליים. - חקירת המגמות המשפיעות הגיוס והתארגנות הצוות האחראי על הגיוס.
- בניית אסטרטגיית הגיוס וקביעת הערוצים השונים לחיפוש העובדים המבוקשים.
צעדים אופרטיביים
- מומלץ לפרסם בכל מודעת גיוס רק תפקיד מסוים אחד ולא כמה תפקידים ביחד.
- מודעה כזו תמקד את החיפוש באדם המקצועי המבוקש. המיקוד הינו יעיל ונכון גם לעסק וגם למועמד הפוטנציאלי המחפש עבודה וקורא את המודעה.
- המודעה חייבת להיות מושכת ומפתה ליצור קשר הן מבחינה מקצועית והן מבחינת הטבות כספיות ואחרות.
- את מודעות הגיוס מומלץ לפרסם באמצעים הדיגיטליים השונים וברשתות החברתיות וכן באתר האינטרנט של החברה, כדי להגיע לכמה שיותר מועמדים פוטנציאליים.
- אחת הדרכים המקובלות כיום לגיוס עובדים איכותיים בעלי ביצועים גבוהים היא דרך הרשת המקוונת לינקדאין שהוקמה כדי ליצור קשרים מקצועיים ועסקיים בין אנשים בארץ ובעולם.
ברשת לינקדאין ניתן לחפש מועמדים לפי חיתוכים של מקצועות ושל סוגי התמחויות ולפנות אליהם בהודעה או במייל. - השתתפות בירידי תעסוקה הנוגעים לתחום המקצועי של העסק. בדרך זו ניתן להגיע לאנשים מקצועיים עבור מקצועות ספציפיים.
- שיטת "חבר מביא חבר" – החברה מציעה לעובדיה בונוס כספי על אדם שיומלץ על ידם ויתקבל.
זהו בהחלט תמריץ שמניע את עובדי החברה לפעול ולהמליץ על חברים ומכרים מוכשרים. הרי העובד מעוניין בבונוס הכספי ולכן לא ימליץ על מישהו שאינו כשיר מקצועית או אינו איכותי דיו.