שינוי אירגוני

יישום שינוי – התגברות על התנגדות בארגון שלך

פתגם סיני עתיק אומר: " הדבר היחיד הקבוע בחיינו – הוא השינוי"…
ואכן, שינויים מתרחשים כל הזמן בחיינו האישיים והמקצועיים כאחד וכמו כן משתנה המציאות מסביבנו.
בשל כך, עשיית שינויים ארגוניים ויישומם בארגון הם לעיתים הכרח המציאות וחייבים להיעשות כדי לפתח ולייעל את העסק.
אולם, עם ההחלטה על השינוי עלולה להגיע גם ההתנגדות מצידם של העובדים.
אין ספק, כי התנגדות לשינוי ויציאה מאזור הנוחות תמיד גורמת לתחושה של חוסר וודאות וחשש מפני העתיד וזהו תהליך טבעי בכל תחום בחיים.
אולם, במקרה של ארגון החייב לעשות את השינוי, יש להתייחס בכובד ראש להתנגדויות הללו, לטפל בדברים שנאמרים מצד העובדים ולשכנע אותם בנחיצותו ובחשיבות שיתוף הפעולה בין כל המחלקות בארגון כדי שהשינוי יצליח.
אלו התנגדויות יכולות להתעורר לנוכח שינויים בארגון ואיך לטפל בהן? על כך בכתבה הבאה:

מהו שינוי ארגוני?

שינוי ארגוני הינו תהליך שמטרתו הינה ליצור שינויים פנים ארגוניים כדי להתאים את הארגון למציאות העסקית המשתנה, לצרכי השוק, מקרים של התרחבות עסקית וכדו'.
מטרה זו מחייבת את הארגון להתגמש ולשנות דפוסי התנהלות ודרכי עבודה שהיו מושרשים בו במשך שנים.

באנר הנעה לפעולה - frontis עם לילך זיו

באנר הנעה לפעולה - frontis - ייעוץ עזסקי

מה יכול להפריע ליצירת שינוי בארגון?

  • בכל ארגון, חברה ועסק יש כל הזמן שינויים שנובעים משלל סיבות חיצוניות ופנימיות כאחד. לכן, יש להבין, שמכיוון שבחיים עצמם יש כל הזמן שינויים, גם ארגון הוא סביבה דינמית ומשתנה.
  • ככל שהארגון גדול יותר ויש לו צוות עובדים גדול, כך קשה יותר ליזום בו שינויים.
  • הצלחת השינוי ויישומו התקין בארגון תלוי בעובדים במחלקות השונות ובצוות המנהלים שלהם. לא ניתן לעשות שינוי מוצלח בארגון ללא שיתוף פעולה עם הצוות, גם אם ההנהלה תכפה על העובדים שינוי שאינם מעוניינים בו, הם לא ישתפו פעולה בהטמעת השינוי וביישומו בדרגים השונים.
  • ככל שהארגון עובד ומתפקד באותה צורה יותר שנים, כך קשה יהיה יותר ליזום שינויים וליישם אותם בפועל.
  • הפוליטיקה הפנימית של הארגון – בכל ארגון יש פוליטיקה פנימית, אינטרסים, מאבקי כוח וכדו'. מנהלי החברה צריכים לפעול בחוכמה ולקבוע מי יהיו אלו שיובילו את השינוי בהתחשב בפוליטיקה הפנימית של הארגון. כך, יוכלו להשיג שיתוף פעולה גדול יותר עם העובדים והמנהלים הזוטרים.
  • המצב הפיננסי של הארגון – עשיית שינוי בארגון דורשת הקצאת כספים כדי לבצע אותו במחלקות השונות. לכן, כל ארגון חייב לוודא את מידת יכולתו הפיננסית לבצע את השינוי שהוא מעוניין בו.
  • להוכיח שהשינוי ישפר את המצב הפיננסי של הארגון – זוהי בעצם המטרה של כל שינוי – לשפר את המצב הקיים ע"י שינויו. במקרה של שינוי בארגון, יש לוודא שהוא אכן ישפר את המצב הפיננסי בארגון ולא ירע אותו. במידה וניתן להוכיח את העובדה הזו לעובדים, קרוב לוודאי שיהיה קל יותר להנהלה לבצע את השינוי ושהיא תזכה לשיתוף פעולה חיובי מהעובדים.
  • גודלו של השינוי – ככל שהשינוי הרצוי עשוי להיות משמעותי יותר לארגון ויכלול יותר מחלקות ועובדים, כך יש לצפות שתתעורר יותר התנגדות לביצועו. אנשים חוששים לצאת מאזור הנוחות שלהם ולהימצא באזור לא בטוח שהשלכותיו אינם ידועות.

אולי יעניין אותך:

טעויות נפוצות בניהול עסק | בניית תזרים מזומנים נכון בעסק

סוגי התנגדויות

  • חוסר ודאות של מה שעומד להתרחש שיוצר חוסר בטחון וחשש לבצע את השינוי
  • קושי בשינוי הרגלים שניקנו במשך שנים.
  • חשש מפגיעה במשכורת, בתנאי העבודה ובהטבות שהיו רגילים לקבל עד עתה.
  • חשש מסיכוי לפיטורים במידה ויוחלט על צמצום בכוח האדם.
  • חשש שהמקצועיות שהייתה מספיקה בעבר לא תהיה מספיקה לאחר עשיית השינויים ושהעובד יהיה צריך לפנות את מקומו לאיש מקצוע מיומן יותר.
  • חשש מהנהלה שונה שלא ניתן לדעת אם יסתדרו איתה.
  • צמצום כמות העובדים בשל הכנסה של מכונות אוטומטיות או רובוטים שיחליפו את הגורם האנושי.
  • נטייה ללכת אחרי הרוב מפחד להיתפס כשונה וחריג. יכול לתת תחושה שהעובד לא יוכל להביע את דעתו ויאלץ לקבל פתרון המקובל על הרוב, אבל לא על דעתו.

שינוי אירגוני - תמונה לדוגמה של סידור הירכייה בארגון - frontis ייעוץ עסקי

מה ניתן לעשות כדי להסיר התנגדויות לשינוי?

  • לשמור על גמישות ארגונית שיכולה להתבטא בהכשרה מקצועית פנים ארגונית, שליחת עובדים להשתלמויות מחוץ לארגון, השתתפות עובדים ומנהלים בימי עיון וכדו'.
  • לא לעשות את כל השינוי בבת אחת, אלא לחלק אותו לצעדים קטנים ולבצעו בשלבים.
  • חשוב שההנהלה תביא לידיעת העובדים אלו שינויים מתוכננים להתבצע ומתי. כשהמידע ברור ומובן ניתן להתכונן אליו והיערך בהתאם. כך גם הפחד מפני השינוי – יקטן. שיתוף המידע בין כל הדרגים בארגון מביא גם לתחושה של בטחון ושליטה במצב.
  • הנהלת הארגון צריכה לפעול ללא לאות כדי להשיג שיתוף פעולה בין העובדים, מנהלי המחלקות וההנהלה הבכירה. כדי שהשינוי יצליח צריכים כולם לעבוד מתוך שיתוף פעולה ולתמוך זה בזה בתהליך השינוי. אם יש התנגדויות בקרב העובדים או מנהלי המחלקות – הסיכוי של השינוי להצליח הינו קטן בהרבה.
Frontis  - ייעוץ עסקי

Frontis - ייעוץ עסקי

חברת FRONTIS מקבוצת מרכז זיו לעסקים מובילה בתחום ייעוץ עסקי לעסקים. החברה מספקת שירותים לעסקים קטנים, בינוניים, חברות, ארגונים ועמותות. FRONTIS מלווה, מייעצת והולכת יד ביד עם הלקוחות אל עבר מטרותיהם כשהיא משתמשת במתודות מתקדמות, מביאה כלים הניתנים ליישום, תקשורת טובה והקשבה רבה.

מייסדת ומנכ"ל החברה, לילך זיו, יועצת עסקית, מלווה עסקים וחברות מתוך שליחות לעזור לאנשים להשיג רווחים ורווחה, ועושר ואושר. החל מ 2004 היא ליוותה אלפי לקוחות, שמעידים על הצלחות רבות ושביעות רצון גבוהה.

שינוי אירגוני - תמונה ראשית Frontis

לייעוץ ומידע נוסף

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

השירותים שלנו :

דילוג לתוכן