יצירת תוכנית עסקית מנצחת – מרכיבים וטיפים מרכזיים
מטרתה של התוכנית העסקית היא להגדיר את מטרותיו ויעדיו של העסק ולהציג את ההתנהלות העסקית, הכלכלית והשיווקית שלו.
ניתן להכין תוכנית עסקית לעסק חדש שעומד לצאת לדרך כדי לבדוק את הכדאיות שלו בשוק, לעסק קיים שמעוניין להרחיב את פעילותו או לשם גיוס משקיעים, שותפים ובעלי הון.
מהי תוכנית עסקית?
תוכנית עסקית היא מסמך שמפרט את החזון העומד בבסיס העסק, את יעדיו ומטרותיו.
התוכנית העסקית צריכה לשקף גם את הכדאיות העסקית והפיננסית של העסק.
היא מציגה מידע מפורט על המוצרים ו/או השירותים של העסק, מנתחת את צרכי השוק בהתייחס אליו ואת הפוטנציאלי העסקי והכלכלי הטמון בהמשך פעולתו העתידית של העסק.
התוכנית העסקית נותנת מידע על המודל העסקי שלפיו מתנהל העסק, כיצד הוא בנוי, מהי תוכנית הייצור שלו ונותנת מידע על האסטרטגיה השיווקית של העסק.
בתוכנית העסקית מפורטת הדרך בה האסטרטגיות הניהוליות והמודל העסקי של העסק באים לביטוי הלכה למעשה.
התוכנית העסקית מכוונת לעתיד – שלוש עד חמש שנים קדימה – ולכן כוללת תחזית של היקף המכירות, רווחים והפסדים, תזרימי מזומנים ורווחיות מוצריה.
היא כוללת את המידע העתידי מנקודת מבט מגוונות: במבט שיווקי, תפעולי, טכנולוגי, פיננסי וכדו'.
מדוע מכינים תוכנית עסקית?
בדרך כלל מכינים את התוכנית העסקית מתוך מטרה לגייס כספים, ליצור שיתוף פעולה עסקי, להציג את כדאיות העסק ואת האסטרטגיה העסקית שלו לעתיד הקרוב.
לפני פתיחת עסק חדש מומלץ להכין תוכנית עסקית שתסקור את כל האלמנטים השונים בשוק שיש להתחשב בהם כשמעוניינים לפתוח עסק חדש.
היזם יכול ללמוד מהתוכנית העסקית מהי הכדאיות הכלכלית הצפויה של העסק, משום שהיא מהווה בסיס לאסטרטגיות ניהוליות, כלכליות ועסקיות של העסק.
הנהלת העסק מכינה תוכנית עסקית לגיוס משקיעים, שותפים, בנקים ומקורות מימון מכל גורם שהוא.
גורמים אלו יכולים להתרשם מהתוכנית העסקית לגבי האסטרטגיה הכלכלית שלפיה פועל או עתיד לפעול העסק.
סוגים שונים של תוכניות עסקיות
התוכניות העסקיות מתחלקות לסוגים השונים בהתאם למטרותיהן:
תוכנית עסקית הנכתבת כדי לתכנן תקציב רב שנתי לעסק
תוכנית עסקית הנכתבת כדי לבדוק את הכדאיות להקמת עסק חדש
תוכנית עסקית הנכתבת כדי לבדוק את כדאיות התחלה של פרויקט כלשהו בעסק קיים
תוכנית עסקית הנכתבת כדי לבדוק כיצד ניתן לשקם עסק שנמצא במשבר
תוכנית עסקית הנכתבת כדי לבדוק כיצד לארגן מחדש עסק קיים
תוכנית עסקית הנכתבת לשם גיוס משקיעים, שותפים או הון כספי
חלקים עיקריים של התוכנית העסקית
תמצית דברי המנהלים המדגישה במיוחד כיצד העסק יכול להוות פוטנציאל כלכלי עבור שותפים או משקיעים.
המנהלים יתארו בתקציר את מטרת הכנת התוכנית העסקית, חזון העסק, לוחות זמנים מתוכננים ואת השורה התחתונה החשובה – הרווח הצפוי מההשקעה בו.
על העסק – הצגת העסק כולל מבנה הארגון
חזון – יעדים ומטרות העסק
תיאור המוצר/שירות – מה העסק מייצר או אלו שירותים הוא מעניק ללקוחות כיום וכן איזה מוצר חדש מתכננים לייצר בו.
מהי ייחודיות המוצר, מהם מאפייניו, האם מדובר בפטנט, כיצד המוצר ממותג ומה עלות היצור שלו ומחירו ללקוחות.
התועלת ללקוח – מיהם הלקוחות הפוטנציאלים של העסק מבחינת מאפייניהם השונים
סקירת שוק – באיזה תחום פועל או עתיד לפעול העסק ומה מאפיין אותו. מיהם המתחרים ומה הם מייצרים.
מהן דרישות השוק בתחום המקצועי של העסק ומה הפוטנציאל של מוצרי העסק בהתייחס לכך.
האסטרטגיה השיווקית המנחה את פעילות העסק – מודל עבודה, יעדים והנחות יסוד.
היקף המכירות הקיים והעתידי
תחזית פיננסית – כמה הכנסות צפוי העסק להכניס בשנים הקרובות לעומת ההוצאות הצפויות בשנים הללו.
מה גובה ההשקעה הנדרשת ופירוט ההשקעות, תחזית המכירות וכיצד ליישם אותה, תחזית רווח והפסד, תחזית תזרים מזומנים, המימון הדרוש.
נכסים – אלו נכסים שייכים לעסק ומהו ההון העומד לרשותו
סיכון מול סיכוי – אלו גורמי סיכון קיימים ומצד שני אלו הזדמנויות עסקיות עומדות בפני העסק.
על מה חשוב להקפיד בכתיבת תוכנית עסקית
צריכה להיות ממוקדת וברורה – חשוב מאד שהתוכנית העסקית תהיה מנוסחת באופן ממוקד וברור.
היא אינה חייבת להיות תוכנית ארוכה ועמוסת מילים, דווקא המיקוד והקיצור יעזרו למשקיעים וליזמים להבין ולקלוט את כל המידע החשוב שבה.
צריכה להקיף את כל התחומים החשובים של העסק – הכוונה מבחינה עסקית, כלכלית, שיווקית, ניהולית וכדו.
התוכנית צריכה לתת למאזינים תמונה ברורה וקליטה של ההזדמנויות העסקיות הטמונות בעסק בד בבד עם פירוט הסיכונים בהקמה עסק חדש או בפעילות חדשה של עסק קים. לקיחת וכתיבת תוכנית ייעוץ אסטרטגי שיווקי תקל עליכם מקצועית להתקדם בביטחה עם העסק שלכם.
יש להקפיד על ניסוח תקין ועל כתיבה נאותה – מבחינת מינוחים משפטיים או טכניים מומלץ להסביר אותם כדי שיהיו ברורים למאזינים.
אמינות – כל המידע שיוכנס לתוכנית העסקית חייב להיות אמין ומתאים למציאות הקיימת בשטח.
המספרים והדיווחים המילוליים חייבים להתבסס על נתונים אובייקטיבים שנבדקו ואושרו והמידע הרלוונטי חייב להיאסף באופן אחראי ושיטתי.
מידע לא אמין עלול להטעות את בעלי העסק ואת המשקיעים והיזמים השותפים למסע ולגרום להם הפסדים כספיים ניכרים.