יצירת תחזית עסקית הינה חשובה בכל עסק, כדי לקבל תמונת מצב אמינה על המצב הפיננסי שלו, השוואה עם מה שהיה בעבר והערכות למה שצפוי בעתיד.
בתחזית העסקית ניתן לראות את השווי של כל מוצרי החברה ולהעריך את כדאיותם, את היקף המכירות שלהם לאורך כל השנה, ניתן ליצור דרכה תחזית של ההכנסות וההוצאה לשנה הקרובה ולתכנן לעתיד את ההתנהלות הכספית והארגונית במהלכה.
מעקב אחרי תזרים המזומנים, כחלק מהתחזית העסקית, הינו משמעותי ביותר להתנהלות העסק בשנה הקרובה ומאפשר גם היערכות מוקדמת לחודשים בעלי רווחים נמוכים או גבוהים במהלך השנה.
מהי תחזית עסקית?
תחזית עסקית הינה חישוב מראש והערכה של ההכנסות וההוצאות העתידיות הצפויות בעסק בשנה הקרובה וניתוח מעמיק של ביצועי העסק.
בעזרתה ניתן לראות תמונה כוללת של מצב העסק מבחינה כספית בהווה והערכה מהו יהיה המצב בחודשים הבאים.
ניתן לומר, שהתחזית העסקית מהווה את "המצפן" של העסק המכוון את דרכו להווה ולעתיד הקרוב והרחוק.
כשמבצעים תחזית עסקית, ניתן בעזרתה להעריך את הדינמיות המשתנה של העסק במהלך השנה וכך לקחת החלטות מושכלות לגבי ניצול הכספים וחלוקתם במהלך תקופה זו.
כך ניתן גם לחסוך בהוצאות מיותרות, לבצע סדרי עדיפויות בתשלומים ולנהל את העסק בצורה מאורגנת ומסודרת מבחינה כספית.
התחזית העסקית גם מאפשרת היערכות מוקדמת למצבים בהם מצב תזרים המזומנים בעסק עלול להיות בעייתי ולחפש לכך פתרון בעוד מועד.
במידה והעסק מעוניין לגייס הון ממשקיעים או יזמים ניתן להציג להם את התחזית העסקית, את הרווחים הצפויים ואת ההוצאות שלצידם. כך יוכלו המשקיעים לבצע ניהול סיכונים לגבי נכונות השקעתם בעסק. דרך התחזית העסקית ניתן לנתח אלו ממוצרי החברה הינם הנמכרים ביותר ואלו אינם נמכרים כהלכה ולבסס דרך נתונים אלו את התוכנית העסקית, השיווקית והפיננסית של העסק.
מתי צריך תחזית עסקית?
- כאשר מעוניינים לעשות סדר בניהול העסק, כדי לדעת מהו מצבו הפיננסי של העסק כיום ולהעריך מה יהיה מצבו בעתיד.
- אם העסק מעוניין לגייס משקיעים ו/או כספים לעסק, הוא יכול להציג בפני הגורמים הרלוונטיים את נתוני התחזית העסקית שהכין כדי לשקף להם את רמת הרווחים העתידיים הצפויים ואת רמת הסיכון שייקחו על עצמם באם ישקיעו את הכספים בעסק.
- בצמתי מפתח בחיי העסק: כשיש צורך לנתח את התנהלות העסק, לחדד את יעדיו ולבדוק אם העסק עומד בהם, לפני הרחבה של עסק או חיפוש שותפים.
- כשרוצים לקבוע יעדי מכירות חדשים.
- כשרוצים להגדיר את תקציבי הרכש של העסק.
- כשמעוניינים לנתח את ההוצאות וההכנסות הנוכחים ולחזות את העתידיים.
- כשרוצים להבין האם מצבת כוח האדם בעסק היא רווחית או האם יש צורך להגדילה או להפחיתה.
- בעסק חדש או כזה שפועל תקופה קצרה יחסית, ניתן להבין בעזרת התחזית העסקית איזו רמה של הכנסות תגרום לעסק להיות רווחי ולהתייצב ולא רק לשרוד או להחזיר את ההשקעה הראשונית בו.
איך לחזות הוצאות והכנסות?
תחזית עסקית מתבססת על נתוני העבר וניתוח ההוצאות וההכנסות שהיו בשנים הקודמות. כדי ליצור תחזית של הוצאות והכנסות העסק מנתחים את נתוני השנים האחרונות מבחינת הכנסות והוצאות.
לפי ההתנהלות בעבר ונתוני השנה הנוכחית בונים תחזית לשנה הבאה. כמו כן, בעיקר בעסקים עונתיים, בודקים האם יש הבדלים בהכנסות או בהוצאות בין עונות השנה.
חישוב ההכנסות:
- מכלילים בתחזית את תמחור המוצרים או השירותים בעסק.
- עושים הערכה של כמויות מכירה של כל מוצר או שירות לשנה הקרובה, בהסתמך על הנתונים מהעבר ועל מכירות העסק בהווה.
- כשמעריכים את הכמויות ניתן לחשב כמה הכנסה חודשית ושנתית תיכנס לעסק.
חישוב ההוצאות:
ההוצאות של העסק מתחלקות להוצאות קבועות, משתנות והוצאות מימון.
- ההוצאות הקבועות הן: תשלום שכר דירה, מיסים, חשמל ומים וכדו'. את ההוצאות האלו קל לחזות מפני שהן קבועות ולא משתנות.
- ההוצאות המשתנות הן: ההוצאות שגודלן משתנה בהתאם לפעילות העסק – אם מבחינת רכישה של חומרי גלם, מוצרים, מחשוב וכדו' לעסק, שינוי בהיקף הפעילות של העסק (ככל שהפעילות של העסק גדולה יותר, כך העלויות גבוהות יותר), שינויים בהיקף הפרסום והשיווק וכדו'.
- הוצאות מימון הן הריבית שהעסק משלם על הלוואות שלקח, עמלות לבנקים ולחברות האשראי וכדו'.
עם הפחתת נתוני ההוצאות מנתוני ההכנסות מקבלים את הרווחים של העסק. מסכום זה של רווח יש להוריד את הוצאות תשלומי הביטוח הלאומי ומקדמות מס ההכנסה.
כל כמה זמן צריך לעדכן את התחזית השנתית?
תחזית פעם בשנה
תחזית שנתית נחשבת ככלי תכנון פיננסי חשוב, במיוחד לעסקים יציבים, העורכים תחזית פעם בשנה.
התחזית לשנת הכספים הקרובה מקלה על יצירת תקציבים שנתיים ועוזרת לתכנון אסטרטגיות כלכליות, ניהוליות ושיווקיות בעסק.
תחזית רבעונית
תחזית רבעונית מתאימה לעסקים מבוססים הפועלים בתעשיות יציבות.
בשל העובדה שהיא רבעונית ניתן להתאים את האסטרטגיות בעסק לשינויים החלים בשוק.
שיטה זו הינה טובה בעיקר לעסקים המעוניינים להתאים עצמם באופן מידי לדרישות השוק וליצור שינויים אופרטיביים בעסק במהלך השנה.
תחזית חודשית
תחזית חודשית מתאימה לעסקים דינמיים או לתקופות של שינויים משמעותיים, מכיוון שהיא מספקת מבט לטווח הקרוב של הזמן.
שיטה זו מאפשרת לעסקים הנוקטים בה לעקוב מקרוב אחר תזרים המזומנים שלהם ולבצע התאמות מהירות לשינויי השוק.
כיצד מפרשים את תוצאות התחזית העסקית?
התחזית העסקית הבוחנת את מהלכי העבר של ביצועי העסק אמורה להוות כעין מצפן להתנהלות העסק בעתיד הקרוב והרחוק.
בדיקת הרווח מול ההפסד מאפשר ניתוח הנתונים לפי הביקוש בשוק והתאמת מהלכים מתוכננים ומושכלים להמשך דרכו של העסק.
תדירות התחזית העסקית תלויה בצרכי העסק, בזמן פעולתו בשוק, במצב יציבותו ובמאפיינים הספציפיים שלו. עריכת תחזית עסקית תכופה אמנם יכולה לספק תובנות רבות ומפורטות על העסק, אולם מצד שני חשוב לשמור על הראייה הכוללנית של מטרות ויעדי העסק ולהתבונן עליהם ממרחק של זמן.
כשעסק מתאים לעצמו בצורה נכונה את ביצוע תדירות התחזית העסקית שלו, הוא מבטיח בקרה רציפה על מצבו הפיננסי והעסקי.
יתרונות התחזית העסקית לטווח הקצר והארוך
- מסייעת לעסק לקבוע יעדים ומטרות – בראייה כוללת של כל השנה. כך יכול העסק לחלק את השנה לשבועות וחודשים ולקבוע לכל תקופה. בטווח הקצר או הארוך יותר, את היעדים שלה. דרך זה ניתן לעקוב בצורה הדוקה על ההתנהלות הכלכלית של העסק וליצור שינויים או שיפורים כשהנתונים בשטח אינם מספקים.
- מהווה בסיס לאסטרטגיות עסקיות שונות – כגון: קביעת יעדי מכירות לפי תקופות, הקצאת כספים לשיווק ולפרסום, העסקת יועץ עסקי וכדו'.
- מאפשרת התייעלות וחיסכון כספי – לאור נתוני התחזית העסקית יכול עסק לצמצם את מצבת העובדים שלו או לסגור סניפים במהלך השנה או בתקופות שהוא יודע מראש שתהינה חלשות מבחינת הכנסות. כך יכול העסק לחסוך כספים, שאותם יוכל להשקיע בתחומים אחרים.
- כלי מצוין לקבלת החלטות עתידיות – מתוך ניתוח הנתונים ניתן לקבל בעזרתם החלטות מושכלות ומבוססות על מהלכים עתידיים הקשורים גם להרחבת העסק ולגיוון מוצריו העתידיים.
- העסק יכול להעריך האם שווה לו להמשיך בפעילותו – בעיקר במקרה של עסקים קטנים או חדשים התקופה שעד יצירת הרווחים הינה קשה מבחינה הישרדותית.
לעסק כזה, למשל, התחזית העסקית יכולה להצביע על מצבו האמיתי בשוק – האם הוא פועל רק להחזרת ההשקעה או כבר הגיע לשלב של יצירת רווחים ובהתאם לכך, להחליט על עתידו. בנוסף, בעזרת אימון עסקי לעסק קטן, ניתן ליצור תחזית עסקית בצורה מדויקת.
איך עושים תחזית עסקית באופן עצמאי?
מחשבים את הוצאות העסק – כשבהן כלולות:
- ההוצאות הקבועות – שהן תשלומי עירייה שונים, חשמל, שכר דירה וכדו'. מעריכים את ההוצאות הללו לפי נתוני העבר ובהתבסס על ההנחה שהן לא ישתנו.
- ההוצאות המשתנות – שהינן קשורות לניהול העסק במהלך השנה ואיפשור קיומו בשוק (הוצאות תפעול, משכורות וכדו').
- הוצאות הקמה – הוצאות ראשוניות על העסק במידה ומדובר בעסק חדש. אם העסק צפוי להתרחב בשנה הקרובה יש להחשיב גם כן הוצאות מסוג זה.
- מחשבים את הכנסות העסק – הכנסות ורווחים של כל אחד ממוצרי העסק. מסתמכים על נתוני העבר של ההכנסות בכל חודש וממה הן הורכבו. אם העסק מתעתד לפתוח עוד סניפים או להכניס מוצרים חדשים לשוק – יש להעריך גם את הכנסותיהם. הורדת סכום ההוצאות מסכום ההכנסות יצביע על רווחיות העסק.
- הכנת תחזית תזרים המזומנים – תחזית זו תצביע על תנועת המזומנים אל העסק ומתוכו החוצה. לפי הנתונים ניתן לראות מתי הוצאות העסק הינן גבוהות מעבר למצופה, האם העסק חייב לגייס הון להמשך פעילותו (למשל לקחת הלוואה לטווח קצר או ארוך) או ההיפך – מוטב שישקיע כספים בשל עודף תזרים מזומנים.
תחזית תזרים המזומנים כוללת:
- הכנסות במזומן
- תשלומים והוצאות במזומן
- מאזן רווח והפסד – המאזן כולל את נכסי העסק המצויים בבעלות החברה, התחייבויות כספיות, ערך ההון העצמי של העסק (סה"כ הנכסים מינוס סה"כ ההתחייבויות).
יכול לעניין אתכם באותו נושא: יעוץ פיננסי לעסקים >>