תמהיל שיווק המתבסס על מודל 4P – Product, Price, Place Promotion – יכול לקדם כל עסק לקראת השגת יעדיו הכלכליים ומיקסום רווחיו.
תמהיל השיווק, שנעשה בעזרת יועץ עסקי, מהווה בסיס לתכנון הפעילות העסקית והשיווקית ולקביעת אסטרטגיות מתאימות לתמחור מוצרי העסק ולהגדלת הרווחים שלו.
מהו תמהיל שיווק?
תמהיל השיווק הוא כלי אסטרטגי שבעזרתו ניתן לקבוע ולהגדיר את האסטרטגיה השיווקית של חברה או עסק.
נוהגים לקבוע תמהיל שיווקי לאחר ביצוע מחקר שוק בתחום המקצועי של העסק בשני מישורים עיקריים: במישור המקרו ובמישור המיקרו.
מישור המקרו מתייחס להיבטים כלכליים, דמוגרפים וסביבתיים הקשורים לתחום העסקי של החברה.
מישור המיקרו מתייחס למחירים הנהוגים בשוק בתחום העסקי שלה, להתנהלות המתחרים ולדרישות הצרכנים באותו התחום.
חשוב להיות כל הזמן עם יד על הדופק בכל הנוגע לשינויים המתחוללים בשוק ולעדכן את תמהיל השיווק במידת הצורך.
מהו מודל 4P ?
תמהיל השיווק מחולק לארבעה פרמטרים שמתחילים באות P:
מוצר – Product
המתייחס לשמו של המוצר, לצורתו, לגודלו, לעיצוב אריזתו, הייחודיות וליתרונותיו.
או בקיצור מתייחס לשאלה – מה מעניק המוצר ללקוח.
מחיר – Price
המתייחס לקביעת מחירו של המוצר בהתייחס לעלויות ייצורו, או בקיצור מתייחס לשאלה – מהי התמורה שיקבל המוכר מהקונה. למידע נוסף על מדריך לתמחור מוצר בהרחבה >>
מקום – Place
המתייחס לערוצי ההפצה והשיווק של המוצר: היכן משווקים את המוצר ובאיזו דרך, באלו מיקומים וכדו' או בקיצור – כל מה שקשור למערך הפצה והשיווק של המוצר עד שהוא מגיע ללקוחות.
קידום מכירות – Promotion
המתייחס לשיווק, פרסום, אמצעי שיווק דיגיטליים ולא דיגיטליים או בקיצור – אסטרטגיית השיווק והמכירה של המוצר.
ל 4 ה- P הללו נוספו במהלך השנים עוד פרמטרים:
אנשים – People
המתייחס למנהלי ולעובדים בחברה וכן לצרכנים.
תהליך – Process
המתייחס לתהליכי היצור
עדויות פיזיות –Physical Evidence
המתייחס למיתוג העסק, כגון: לוגו, סלוגן, מדים, מוצרי פרסום ושיווק של החברה, רכבי חברה ממותגים ועוד.
למה חשוב שיהיה תמהיל שיווק לעסק?
תמהיל שיווקי לעסק הינו פרמטר חשוב בהתנהלות העסקית, הכלכלית והשיווקית של כל עסק.
כדי שהמוצר יגיע לקהלי היעד שלו יש לדעת כיצד לשווק אותו ובאלו מקומות יש למקם אותו.
גם ניתוח שוק וזיהוי מגמות משתנות בו הינו חשוב ביותר כדי להיות מודעים לשינויי מחירים ומגמות צריכה של לקוחות קיימים ופוטנציאליים.
מוצרים חדשים שמעוניינים להכניס לשוק גם הם תלויים בתמהיל השיווקי של העסק כדי לקבוע מצתי העיתוי המתאים ביותר להחדיר מוצר חדש לשוק ואיזה מחיר התחלתי מומלץ לקבוע עבורו.
תמחור נכון של מוצרים ושיווקם המקצועי הנכון יכול להצעיד כל עסק קדימה ולעזור לו להתבסס מבחינה כלכלית ועסקית בשוק.
בניית תמהיל שיווק עם יועץ שיווקי עסקי
יועץ עסקי המתמחה בשיווק, מלווה את העסק ומייעץ בכל הקשור לבניית תמהיל עסקי המכוון את העסק להצלחת מכירותיו ולהגדלת רווחיו.
בהתאם למודל 4P הוא יכול לתכנן לעסק תמהיל שיווק מקצועי ומוצלח: למפות את כל מוצרי העסק ולסווג מהם המוצרים הנמכרים ביותר, מהם הצרכים העיקריים של קהל היעד והאם מוצרי החברה עונים עליהם? מהם יתרונות המוצר והאם ניתן לבדל אותו ממוצרים אחרים דומים של המתחרים?
מה עם תמחור מוצרי העסק – האם הם רווחים לעסק? האם יש לעשות שינויי תמחור? לשווק מוצרים נוספים ובאיזה מחיר?
בקיצור, ניתן לומר, שיועץ שיווקי יודע לתכנן לעסק תוכנית מקצועית של תמהיל שיווק שיגדיר לעסק את כדאיות כל אחד ממוצריו ואת הפונקציונליות שלו ללקוחותיו.
הוא יידע להגדיר לבעל העסק את התוכניות השיווקיות המומלצות של המוצרים, את תרומתם לקהל היעד של הלקוחות ואת רווחיותם של כל המוצרים.
אם יש צורך לשפר את אסטרטגיות הפרסום, השיווק והמכירות של העסק – היועץ העסקי ימליץ על אסטרטגיות אחרות או על שיפור האסטרטגיות הקיימות.
הוא יתכנן עבור העסק תוכנית שיווקית לכמה חודשים קדימה וילווה את העסק לאורך הדרך, כשהמטרה העומדת בפניו היא – לקדם אותו לקראת יעדי המכירות שלה ומקסום רווחיה.