- ניהול תקציב עסקי - מה חשוב לדעת
- ניהול תקציב עסקי הוא מפתח להצלחה, המאפשר שמירה על איזון פיננסי וקבלת החלטות מושכלות.
- הכלים והשיטות שלנו עוזרים לך לנתח הוצאות והכנסות בצורה יעילה ולתכנן לעתיד.
- אנו מתמקדים בהתאמה אישית לצרכי העסק שלך, תוך מתן כלים לניהול כספים בצורה מסודרת ואפקטיבית.
- בפרונטיס, אנו מחויבים לעזור לך לבנות תשתית פיננסית יציבה לשגשוג העסק שלך.
ניהול תקציב עסקי בצורה נכונה הינו מפתח להצלחה פיננסית של עסק, ליציבות כלכלית שלו לאורך זמן, לניצול הזדמנויות עסקיות ולתכנון פעילויות לטווח הקצר והארוך.
תקציב עסקי מכוון את העסק כיצד לנהל את כספיו באופן יעיל, לאזן בין הכנסות והוצאות וליצור תזרים מזומנים חיובי. לכן, תפקידו של היועץ העסקי הינו משמעותי ביותר לניהול תקציב מקצועי המסייע בהשגת מטרות העסק ובקידומו.
מרכיבי ניהול התקציב העסקי
מטרות עסקיות
- מטרות לטווח קצר – שיפור תזרים המזומנים, הפחתת הוצאות תפעוליות ומציאת דרכים אפקטיביות להשגת לקוחות חדשים.
- מטרות לטווח ארוך – הגדלת רווחיות העסק, הרחבת פעילות העסק, השקעה בציוד ובטכנולוגיה חדישה, מציאת אפיקי השקעה לחסכון כספי.
רישום הכנסות העסק
- הכנסות – הערכת ההכנסות העתידיות (קבועות ומשתנות) שמבוססת על נתוני העבר ועל מגמות השוק העכשוויות.
- ניתוח ההכנסות – מהיכן מגיעות (מוצרים/שירותים), מי מהם הינם הרווחים ביותר.
רישום הוצאות העסק
- יש להתייחס הן להוצאות קבועות (כגון: שכר דירה חודשי של העסק) והן להוצאות משתנות (כגון: שיווק).
- כמו כן לציין את ההוצאות הבלתי צפויות, תיקונים וכדו'.
ניתוח הרווח הגולמי
- חישוב הרווח הנקי מהפעילות העסקית לאחר ניכוי ההוצאות השונות.
- מעקב אחרי תזרים המזומנים ע"י תיעוד ההכנסות וההוצאות.
- המטרה בבדיקת תזרים המזומנים היא להגיע למצב של מרווח ביטחון כספי למצבי משבר או להוצאות לא צפויות.
- בניהול תקציב עסקי מתכננים מראש את תנועת המזומנים מהעסק ואל העסק כדי לשמור על מרווח זה.
זיהוי זמנים בעסק שבהן הוצאותיו עולות על הכנסותיו
במקרה זה ניתן לקחת הלוואות קצרות טווח, לפרוס את התשלומים לספקים ולוודא שהלקוחות החייבים כסף אכן ישלמו את חובם.
עדכון והתאמת תחזיות של הכנסות והוצאות
בעקבות שינויים החלים במשק או היערכות לתקופות בהם הפעילות העסקית הינה נמוכה יותר, חשוב לשמור על תקציב גמיש ולהתאים את חלוקת התקציב הפנימית לפי היקף הפעילות.
חשוב גם לבצע התאמות בתקציב בנוגע לשינויי מגמות בשוק ולעליית מחירים ולבצע בדיקות רבעוניות או חודשיות של התקציב.
הגדרת מדדים לבדיקת ניהול התקציב ובדיקתם
הצלחת תקציב פירושה עמידה ביעדי המכירות, צמצום הוצאות העסק מבלי לפגוע ביצור או באיכות המוצרים/שירותים והגדלת הרווח הנקי.
כשמגדירים מראש את המדדים שאליהם מעוניינים להגיע ניתן לעקוב אחרי הביצועים בשטח ולוודא אם הם מתאימים לתחזית התקציבית שנקבעה. במידה ולא, היועץ העסקי ימליץ על פעולות לשיפור המצב.
תכנון ניהול התקציב העסקי לטווח ארוך
הקצאת תקציבים להשקעות עתידיות בפיתוח מוצרים או רכישת ציוד חדש לעסק, תוך ניהול סיכונים מחושב ויצירת עתודות כספיות.
כיצד יועץ עסקי בונה את התקציב לעסק?
לצורך ניהול תקציב עסקי מותאם לעסק, שיהווה עבורו כלי אסטרטגי להנעה ולצמיחה, היועץ העסקי חייב להבין לעומק את צרכי העסק הייחודיים, את מטרותיו העסקיות והפיננסיות לטווח הקצר והארוך ואת האתגרים בפניהם הוא ניצב.
1. איסוף נתונים פיננסיים של העסק, כגון: דוחות כספיים שבהם ניתן לראות נתוני רווח והפסד, תזרים המזומנים בעבר, הכנסות והוצאות העסק, חובותיו וכדו'. כך מתקבלת תמונה ברורה על דפוסי הפעילות של העסק. בעזרת נתונים אלו יכול היועץ העסקי גם להעריך את ההכנסות הצפויות ולבנות ניהול תקציב בהתאם לכך.
2. לצורך ניהול תקציב עסקי נאות יש להגדיר את המטרות העסקיות של העסק, כגון: שיפור תהליכי עבודה והקטנת הוצאות, הגדלת המכירות והרווחים, הוספת מוצרים/שירותים לאלו הקיימים, כניסה לשוק חדש (למשל: שיווק לחו"ל) ועוד. עם קביעת המטרות העסקיות ניתן לתכנן את הדרכים והאסטרטגיות להשגתן בעזרת התאמת התקציב אליהן.
3. תכנון ההוצאות לפי חלוקתן לקטגוריות: הוצאות קבועות, הוצאות משתנות והוצאות חד-פעמיות וכן זיהוי הוצאות לא יעילות שיש לצמצם אותן. כמו כן, תכנון הוצאות עתידיות והקצאת משאבים להשקעות עתידיות (למשל של פיתוח מוצרים חדשים).
עם תכנון ההוצאות יש לבצע גם חיזוי של ההכנסות וחלוקתן לפי קטגוריות.
4. בניית תחזית של תזרים מזומנים וזיהוי מראש של תקופות שבהן תזרים המזומנים יהיה בלתי מאוזן. במצבים אלו היועץ העסקי יציע פתרונות לניהול פערי תזרים, כגון: הקדמת גבייה מלקוחות, פריסת תשלומים לספקים או היעזרות במקורות מימון חיצוניים.
5. תכנון רווחיות העסק לפי המוצרים/שירותים שלו, כדי למפות את אלו מהם שהינם רווחיים ואת אלו שפחות. לפי מיפוי זה יוכל היועץ העסקי להמליץ על שינויים בתמחור, על הפסקת הייצור של מוצרים לא רווחיים או על הרחבת הייצור של מוצרים רווחיים.
6. מעקב אחרי ניהול התקציב העסקי בפועל (מעקב חודשי או רבעוני), איתור חריגות בתקציב, מעקב אחרי עמידה ביעדים ע"י בדיקת ההכנסות בפועל מול התחזיות שניתנו בתחילת היעוץ וקביעת יעדים חדשים בעת הצורך.
7. תקציב עסקי המקדם את העסק נבחן ביכולת ההתייעלות והחיסכון של העסק בתהליכי עבודה ויכולתו לחסוך בזמן יקר ובמשאבים.
8. יועץ עסקי מציג בפני בעל העסק דוחות פיננסיים שכוללים את פירוט הכנסות וההוצאות, תחזיות לגבי תזרים מזומנים וניתוח רווחיות.
בדוחות הוא מציין האם העסק מצליח לעמוד ביעדים שהציב לעצמו, ממליץ באלו הוצאות כדאי לקצץ וכן ממליץ על שינויים והתאמות בתקציב במידת הצורך.