פיתוח הון אנושי בעסק מסתכל על מטרות ארוכות הטווח ורואה את העובדים כנכס משמעותי ויקר בחברה. על מנת שהעובדים יבצעו את המוטל עליהם בצורה הטובה ביותר, הם צריכים להרגיש שייכות ויש להבין כי הדבר לא קורה מעצמו וכי לעסק יש חלק משמעותי בחיזוק הכישורים האישיים.
העובדים של העסק מובילים אותו קדימה וכדי שהדבר יקרה יש ליצור סביבה חיובית בה העובדים יכולים ללמוד, ליישם רעיונות חדשים, לרכוש מיומנויות, לאמץ התנהגויות ועמדות התואמים לחזון העסקי. פיתוח הון אנושי מכיל בתוכו התייחסות לניהול הכישרונות, ניהול ביצועים, ניהול משאבי אנוש, תכנון כוח האדם וגמישות בהנהלה.
מהו הון אנושי?
המונח "הון אנושי" מתייחס לערך שכל עובד בארגון מביא איתו וליכולת של כל אחד לתרום מניסיונו וכשרונו. ההון האנושי כולל בתוכו את ההשכלה של העובד, ההכשרה שהוא כבר עבר, המיומנויות שלו ותכונותיו המיוחדות. לא תמיד אפשר להכניס את היכולות לכלים מדידים, אך יש להכיר בתכונות כמו נאמנות, דייקנות, אכפתיות ונוספות ככאלו שתורמות לארגון.
כל אחד מהעובדים הוא נכס, הוא משפיע על ההצלחה של הארגון כולו, על הפעילות של שאר העובדים ויש ביכולתו של כל אחד להגדיל את הפריון ואת הרווחיות. כדי שהדבר יקרה על הארגון להשקיע בעובדים, לראות בהם כהון שאפשר לגדול איתו וזאת על אף שהם לא באמת "נרשמים" בשום מקום.
פיתוח הון אנושי בעסק משפר את התוצאות
כל עובד יכול להשפיע לטובה על הארגון אך אין לראות במשפט זה דבר שהוא מובן מאיליו. ארגונים ועסקים רבים עלולים למצוא עצמם משלמים משכורות בלי באמת לראות את התמורה שהם מצפים לה. הסיבות לכך יכולות להיות בחירה לא נכונה של העובדים, אך היא פעמים רבות נובעת מחוסר תשומת לב לפיתוח ההון האנושי. פיתוח הון אנושי בעסק נוגע בנקודות רבות שכל אחת מהן יכולה לשפר משמעותית את התוצאות העסקיות.
העלאת המוטיבציה
הנעת עובדים היא מפתח משמעותי וחשוב להצלחה הארגונית. ככל שהמוטיבציה גבוהה יותר כך רמת המחויבות לארגון עולה ובהתאם התוצאה טובה יותר. עובדים בעלי מוטיבציה נוטים לתת יותר תפוקה, להביא רעיונות לשיפור הארגון והם יכולים להשפיע על אלו שמסביבם. עובדים עם מוטיבציה נוטים להיות יעילים, מהירים, ממוקדים וחיוביים.
כל ארגון רוצה שהעובדים שלו יהיו בעלי מוטיבציה וכל ארגון צריך להבין כי עליו לפעול כדי להעלות אותה. בין היתר על ידי אימוץ הפעולות הבאות:
- על הארגון להיות בעל חזון ברור, לחלוק אותו עם העובדים ולהוביל את הדרך.
- חשוב שהמנהלים יסבירו לעובדים לא רק מה לעשות אלא גם למה כדי להציג כיצד היחיד יכול להשפיע על המטרה הגדולה.
- כל עובד צריך לקבל יעדים מדידים וסבירים אך מאתגרים שיעודדו אותו להצלחה אישית בנוסף להצלחה הארגונית.
- יש לתגמל עובדים ולהעריך אותם על עבודתם כשפעמים רבות מילה טובה או מכתב אישי הם המשמעותיים באמת.
- אם הדבר רלוונטי כדאי להעניק לעובדים הטבות במסגרת הארגון כך שהם ישמחו להיות שייכים לו גם כשאינם בעבודה.
- חשוב מאד שכל עובד יוכל לראות עתיד בארגון וכי יש לו אפשרויות להתקדם ושיוכל להתייעץ בנוגע לאפשרויות הפתוחות בפניו.
דאגה למורל
ארגון שדואג למורל הכללי של העובדים מרוויח בחזרה. עובדים מגובשים, שנהנים להגיע אל העבודה ושצוברים חוויות משותפות, ישמחו להחזיר לארגון בעבודה טובה. יש לציין כי עבודה טובה אינה רק לבצע את המשימות השונות אלא היא כוללת הקפדה על תקשורת חיובית, עידוד שאר העובדים ועוד.
דאגה למורל העובדים יכולה להתבצע בצורות שונות כשהיא מתחילה מההנהלה שחייבת לראות כל אחד מהעובדים ולהתייחס אליהם באופן אישי. כדי לדאוג למורל באופן אקטיבי הארגון יכול לבצע את הפעולות הבאות:
- כדאי שהארגון יכיר בימים המיוחדים של העובדים ובכלל זה יום ההולדת או כל יום אחר שיחליט לחגוג ושיציין זאת בפני העובדים. מתנה קטנה ליום ההולדת יכולה לעודד כל אחד מהעובדים.
- פעילויות מחוץ למקום העבודה כמו יום גיבוש יכולה להיות משמעותית למורל העובדים, לשיפור התקשורת ולפתיחות בין העובדים לבין ההנהלה.
- שיחות עם העובדים 1:1 או סקרים תקופתיים יכולים ללמד את המנהלים על המתרחש בארגון ולקבל החלטות לטיפול מוקדם בבעיות ושיפור המורל.
העצמת העובדים
ישנם עובדים אשר מגיעים למקום העבודה כדי לסיים את היום אך הרוב רוצים להרגיש משמעותיים. ארגון אשר מצליח להעצים את העובדים, לתת להם תחושת חשיבות, ייהנה בסופו של דבר מתוצאות טובות יותר. העצמת העובדים חשובה לארגון, היא מעלה את השייכות ובהתאם את התפוקה.
כאשר כל אחד מהעובדים מרגיש שיש לו מקום ושהוא משמעותי, הוא נוטה לעבוד בשיתוף פעולה עם אחרים כיוון שהוא לא מרגיש שהוא מתחרה בהם. כשהארגון מסוגל לראות את היתרון של כל אחד ואחד, סביבת העבודה חיובית ועבודת הצוות טובה יותר. הפעולות הבאות יכולות לסייע בכך:
- הקשבה לעובדים ומתן האפשרויות להציע רעיונות והצעות לייעול יכולה להיות משמעותית לתחושת ההעצמה האישית.
- כל עובד צריך להרגיש שיש אופק במקום העבודה ולדעת שאם ירצה לעשות את הצעד הבא, יש לו למי לפנות.
- על הארגון למצוא את הדרך הנכונה לפרגן ולהעריך דעות, עבודה טובה ומאמץ יוצא דופן, באופן אישי וקולקטיבי.
חשיבותו של פיתוח ההון האנושי בטווח הארוך
כל ארגון ועסק יודע שהעסקה של עובד חדש דורשת השקעה רבה. הכשרת העובד, קליטתו, הפיכתו לחלק מהעסק, דורשת השקעה של זמן ושל כסף ולכן המטרה צריכה להיות הישארות של העובדים בטווח הארוך. כל זאת כשאנחנו נמצאים בעידן של תחלופת מקומות עבודה ושבו רוב העובדים יודעים שכדי לטפס בסולם עליהם לעבור למקום חדש.
ארגון אשר שם את ההון האנושי במרכז יכול לחסוך לעצמו עלויות רבות של מציאת עובדים והכשרה מחדש. כאשר הארגון מונע מתוך חזון וכשהוא מציג בפני כל עובד את ההזדמנויות שלו, את אפשרויות ההתפתחות שלו במקום, הוא יכול לחסוך לעצמו עלויות רבות של הבאת עובדים ולהגביר את התפוקה באופן משמעותי.
כדי להצליח לשמור על העובדים יש ליצור תוכנית ארוכת טווח אשר כוללת בתוכה אפשרויות להעלאת משכורות ובמידה והדבר רלוונטי, מתן הזדמנות לטפס לתפקידים משמעותיים. יש לציין כי לא כל עובד מעוניין בכך, אך על העסק לזהות את העובדים שרוצים להתקדם ולוודא כי הם ירגישו שיש להם הזדמנויות בפנים ולא רק בארגונים חיצוניים.
דגש על הון אנושי יוצר ארגון שאנשים רוצים לעבוד בו
אנו נמצאים בעידן בו העובדים רוצים למצוא לעצמם את מקום העבודה הנכון עבורם. כאשר ארגון שם את העובדים שלו במרכז, כשהוא דואג להם, מציע הטבות ומסלולי קידום, העובדים נוטים לדבר על כך. בעידן בו ארגונים מתחרים על ההון האנושי, היכולת של עובד טוב להביא עובד מוכשר נוסף, היא משמעותית. ארגון אשר שם את העובדים במרכז ומשקיע בהם ימצא את עצמו כשהטובים ביותר רוצים לעבוד אצלו. חלק בלתי נפרדת מפיתוח ושימור הון אנושי ללא ייעוץ שיווקי לחברות.
ארגונים אשר מדגישים את ההון האנושי, מעלים את המוטיבציה והמורל ומעצימים את העובדים, נהנים משיפור של התפוקה, מיעילות ארגונית ומעובדים שרוצים להגיע אליהם. אותם ארגונים אינם נמצאים בברירת מחדל של אלו שמחפשים עבודה אלא בפסגת השאיפות של העובדים ולכן הם נהנים מהתוצאות הטובות ביותר. הם משקיעים בעובדים ומגלים מהר מאד כי התוצאה עולה בהרבה על ההשקעה.