כיצד ייעוץ ארגוני מסייע לארגונים להשתפר ולצמוח
מהו ייעוץ ארגוני?
משימת העל של הייעוץ הארגוני הינה ליזום ולכוון מהלך של היערכות מחודשת או משופרת של משאבי הארגון, בדרך שתניב את התוצאות העסקיות הטובות ביותר.
תהליך הייעוץ הארגוני יכול להתייחס לכלל המערכות התפעוליות של החברה או להתמקד באחת המערכות באופן ספציפי. לדוגמה, היועצים הארגוניים עשויים לבחון את הנהלים והמדיניות בתחום קשרי לקוחות ותמיכה טכנית. הם עשויים לטפל ברצפת הייצור, בוחנים את תהליך הפיכת התשומות למוצרים ומודדים את אפקטיביות תהליך הייצור. תחום נפוץ אחר הוא הערכת האפקטיביות של מנהלים ופיתוח יכולות בהנהלה הבכירה.
בכל מקרה, היועצים הארגוניים יפעלו לזהות במצב הקיים של המערכת העסקית חוזקות המשמשים כעוגן של יציבות, בד בבד עם חולשות, אשר חיזוקן עשוי להניב פירות חיוביים משמעותיים לחברה.
על מנת לחזק את המערך הפנימי של החברה, הייעוץ הארגוני נעזר במספר כלים שהוכיחו את עצמם לאורך שנים רבות של ניסיון בשטח.
ניווט מהיר:
ההיסטוריה של הייעוץ הארגוני
הייעוץ הארגוני נוצר כתחום פעילות בימי המהפכה התעשייתית. המעבר מהכפרים לערים וממפעלים קטנטנים למפעלי ענק חייב תשתית חדשה של ידע ניהולי והיערכות ארגונית.
אולם תחום הייעוץ הארגוני קיבל דחיפה עצומה בשנות ה-60 של המאה הקודמת, כאשר בקרב תעשיות ידע פורצות דרך שייצרו עבור צבא ארה"ב וסוכנות החלל נוצר ביקוש להדרכה והכשרה לשיפור התרבות הארגונית הפנימית על מנת להגיע ליעדים החדשים שהוצבו.
כיצד ייעוץ ארגוני מסייע לארגונים להשיג את היעדים שלהם?
הנה מספר תחומים נפוצים שבהם ייעוץ ארגוני מתמקד לצורך שיפור אפקטיביות הארגון והגעה ליעדים:
פיתוח יכולות והכשרה של עובדים
דינמיקה קבוצתית
חיבורים בין צוותים
אימון מנהלים
פיתוח יכולות והכשרה של עובדים
ארגונים רבים פונים לקבלת ייעוץ עסקי לצורך שיפור האפקטיביות של עובדים בארגון. לדוגמה, יועצים ארגוניים עשויים להעביר סדרה של הכשרות בנושא טיפול בלקוחות במוקד השירות, כיצד להתנהל נכון יותר רגשית ומעשית בזמן שיחה עם לקוח, כיצד לטפל בלקוחות "בעייתיים", כיצד לעודד לקוח לבקש מוצרים או שירותים משלימים להגדלת הערך שלו לארגון, ועוד.
דינמיקה קבוצתית
בארגונים הנמצאים בסביבה בעלת תחרות חזקה נמצא, על פי רוב, כי מופעל לחץ על מנהלים ועובדים לחתור ולהגשים יעדים יותר ויותר שאפתניים. דבר זה עשוי להוביל למתחים בעבודה הצוותית. בשלב זה יועצים ארגוניים מיומנים בהקמת מערך תמיכה של דינמיקה קבוצתית, תוך יישום נהלים חדשים להעצמת התקשורת בתוך הצוות. בצורה זו מתחים מקבלים טיפול בזמן אמת ולא מתפתחים לכדי דרמות, העשויות לפגוע בהשגת היעדים. כאן ראוי לציין כי ליועצים הארגוניים יתרון מובנה בעצם הנייטרליות שלהם. הם מגיעים מבחוץ, ללא אג'נדה מוקדמת, ועובדה זו על פי רוב מסייעת להם לבסס עם העובדים מערכת יחסים המושתתת על אמון.
חיבורים בין צוותים
ארגונים כיום נדרשים הרבה יותר מבעבר לשיתוף פעולה הדוק בין צוותים ובין מחלקות, ואף בין חטיבות שלמות על פני שווקים גיאוגרפיים שונים. בארגז הכלים של הייעוץ הארגוני ישנם נורמות, נהלים ודרכים נוספות לייצור וטיפוח של "ערבות הדדית" בין שתי יישויות ארגוניות, שקודם לכן הרגישו זרות וחוסר שייכות זו לזו
אימון מנהלים
זהו אחד התחומים הנפוצים ביותר בייעוץ ארגוני. ארגונים רבים פונים לייעוץ ארגוני לצורך פיתוח יכולות בקרב מנהלים, על בסיס שתי הנחות יסוד שהתאמתו במהלך השנים והניסיון:
- בקרב כל מנהל ומנהלת קיים פוטנציאל לגדילה וצמיחה, הכולל פיתוח של כשרונות ויכולות שעד עתה לא טופחו באופן סדיר;
- כל שינוי לטובה בקרב מנהלים משפיע באופן דרמטי גם על התוצאות שמפיקים העובדים תחת אחריותם.
על פי רוב, היועץ הארגוני מלווה את המנהלים בסדרה של פגישות לאורך מספר שבועות או חודשים. התהליך של ייעוץ ניהולי כולל על פי רוב הצבת מטרות, חידוד המודעות העצמית, מנגנונים להתמודדות עם לחץ, ניהול זמן ועומסים, ושיפור יכולות המנהלים להניע לפעולה ולטפח את המוטיבציה של הכפופים להם.
מנהל, דע את עצמך
מנהלים רבים, בעיקר בראשית דרכם, מנהלים בדרך של חיקוי האופן הניהולי שראו או שלמדו. כל מנהל ומנהלת לומדים על בשרם כיצד לפתח סגנון ניהול אישי וייחודי להם, התואם את האישיות ואת סט האמונות והערכים שלהם, וכמובן גם כזה הנמצא בהלימה עם התרבות הארגונית ויעדי הארגון.
היועץ לייעוץ עסקי לחברות יודע להאיץ את התהליך הזה ולהאיר כבר בתחילת הדרך את הצורך של המנהלים לסגל לעצמם, מתוך היכרות טובה עם המערך הפנימי שלהם עצמם, טביעת חותם ניהולי ייחודי, כזה שיקל עליהם ביומיום, יעניק להם תחושת סיפוק ומסוגלות ויקרין רוגע וביטחון על עובדים וקולגות.
הנחיית תהליכים בקרב ההנהלה הבכירה
ארגונים הנמצאים בתהליך שינוי נוהגים לפנות לליווי עסקי על מנת ללוות את ההנהלה הבכירה בשלב המעבר, שמאופיין בלחצים רבים. בזמנים יציבים כל חבר הנהלה "עסוק בשלו" אולם בזמני גדילה מהירה או משבר יש ערך ביועץ ארגוני בכיר ולמוד ניסיון, שינחה תהליך קבוצתי המעמת את המנהלים הבכירים עם הנחות היסוד המוקדמות שלהם, כדי להניע תהליך של התחדשות, המעז להציב ולחתור ליעדים שאפתניים מתוך הכרה בצורך לשפר ולחדד את התקשורת ושיתוף הפעולה בקרב ההנהלה הבכירה.
יתרונות לשירותי ייעוץ פיננסי לעסקים
יתרון: | תאור: |
---|---|
שיפור באפקטיביות ארגונית | יועץ ארגוני יכול לעזור לשפר את האפקטיביות הכוללת של החברה שלך על ידי ניתוח ואופטימיזציה של תהליכים, מבנים ומערכות מפתח. הם יכולים לזהות אזורים של חוסר יעילות או חוסר תפקוד ולספק הדרכה כיצד לטפל בהם. |
שיפור מנהיגות | יועצים ארגוניים יכולים לעזור לפתח ולהכשיר מנהיגים בכל רמות הארגון שלך, ממנהלים מהשורה הראשונה ועד למנהלים בכירים. הם יכולים לספק אימון, משוב ותמיכה כדי לעזור למנהיגים לשפר את כישוריהם ויעילותם. |
שיפור במעורבות עובדים | יועץ ארגוני יכול לעזור לשפר את מעורבות העובדים ואת שביעות הרצון בעבודה על ידי הערכה והתייחסות לגורמים המשפיעים על המורל, כגון תקשורת, תרבות ואיזון בין עבודה לחיים. זה יכול להוביל לפריון גבוה יותר, מחזור נמוך יותר ולמותג מעסיק חזק יותר. |
הגברת חדשנות | יועצים ארגוניים יכולים לסייע בטיפוח תרבות של חדשנות בחברה שלך על ידי עידוד ניסויים, יצירתיות ולקיחת סיכונים. הם יכולים גם לספק הדרכה כיצד ליישם רעיונות חדשים ולהביא אותם לשוק בהצלחה. |
שיפור בקבלת החלטות | יועץ חיצוני יכול להביא פרספקטיבה חדשה לתהליכי קבלת ההחלטות של החברה שלך, לעזור להימנע מחשיבה קבוצתית והטיות פנימיות. הם יכולים גם לספק תובנות וניתוח מונעי נתונים כדי לתמוך בקבלת החלטות מושכלת. |
הפחתת עלויות | יועצים ארגוניים יכולים לעזור לזהות ולמנוע הוצאות בזבזניות או מיותרות, כגון תהליכים מיותרים, בירוקרטיה מוגזמת או עודף כוח אדם. זה יכול להוביל לחיסכון משמעותי בעלויות עבור החברה שלך. |
שיפור שביעות רצון הלקוחות | יועץ ארגוני יכול לעזור לחברה שלך להבין טוב יותר את הצרכים של הלקוחות שלך ולעמוד בהם על ידי ביצוע מחקרי שוק, ניתוח משוב מלקוחות ומתן הדרכה כיצד לשפר את חווית הלקוח. |
הגברת גמישות | יועצים ארגוניים יכולים לספק משאב גמיש וניתן להרחבה כדי לעזור לחברה שלך להסתגל לתנאים העסקיים המשתנים או לאתגרים בלתי צפויים. ניתן לשכור אותם לפרויקטים ספציפיים או באופן שוטף, בהתאם לצרכי החברה שלך. |
ניהול סיכונים | יועץ ארגוני יכול לעזור לזהות ולהפחית סיכונים פוטנציאליים לחברה שלך, כגון בעיות ציות, חבות משפטית או נזק למוניטין. הם יכולים גם לספק הדרכה לגבי ניהול משברים ותכנון המשכיות עסקית. |
למידה ארגונית | יועצים ארגוניים יכולים לעזור ליצור תרבות של למידה ופיתוח מתמשכים בתוך החברה שלך, באמצעות הדרכה, אימון ושיתוף ידע. זה יכול לשפר את הביצועים האישיים והצוותיים ולתמוך בצמיחה ובהצלחה לטווח ארוך. |
הערכה אסטרטגית מבוססת הקשר
בעולם הייעוץ הארגוני ישנו תחום העוסק באסטרטגיה עסקית של הארגון, מתוך הערכת המיקום הייחודי של הארגון בתוך הקשר ענפי, וההקשר של מפת הלקוחות ומפת הספקים באותו תחום. על בסיס הכרה כי כל ארגון למעשה ממוקם בתוך "רשת", הייעוץ הארגוני מנחה את מנהלי הארגון לזהות הזדמנויות, איומים, חוזקות וחולשות הארגון על בסיס הערכה מושכלת כיצד הארגון מתנהל לעומת ארגונים אחרים, בייצוב מעמדו בתוך הרשת ובעיקר בפיתוח והטבה לרשת כולה. הניסיון מלמד כי ארגון המביא הטבה לארגונים אחרים ברשת שלו, גדלה הסבירות שיתחזק ויתייצב כמוביל.
אג'יליות: המפתח לניצחון במציאות כאוטית
בדורות הקודמים, הקצב של השינויים בשווקים היה קטן יחסית לימינו אנו. חברה שפיתחה מוצר מוביל שוק ידעה שתהנה ממנו לאורך מספר שנים, עד שהמתחרים יצליחו להביא מוצר מוביל משלהם. ארגון שהתבסס כמותג בתחום מסוים ידע שיוכל לגבות מחירי פרמיום מלקוחות לאורך שנים, לפני שמותגים אחרים יצליחו להתבסס. כבר מספר שנים שזו אינה המציאות של מרבית הארגונים בישראל ובעולם. קצב השינויים כיום הוא מסחרר. ארגון שעובד, למשל, על פיתוח מוצר פורץ דרך, לא יכול להניח שיש לו זמן להשלים את המוצר ולהביאו בנחת לשוק. זו תהיה הנחה מסוכנת מאוד בימינו, מכיוון שיש סבירות גדולה ביותר שמתחרה עומד להשיק מוצר פורץ דרך משלו.
מציאות של שינוי מתמיד ומהיר מצריכה שינוי בהיערכות הארגונית. כך נולד המושג של "אג'יליות", המתאר את יכולת הארגון להתמודד ולהתאים את עצמו לשינויים מהירים. ארגון אג'ילי מבסס תרבות ארגונית הכרוכה בשיפור מתמיד והצטיינות, שיתוף פעולה הדוק הכולל אינטראקציות רבות בין חלקים בארגון ועבודה במקביל, הדרושים על מנת להתמודד בהצלחה בשוק המאופיין בחוסר ודאות. יועצים ארגוניים המתמחים באג'יליות מוזמנים לעתים קרובות על ידי חברות וארגונים על מנת לסייע לארגון לעבור להתנהלות יעילה וטובה יותר בהתמודדות עם המציאות העסקית הכאוטית של ימינו.
ייעוץ ארגוני - שאלות ותשובות
על מה מבוססת הערכה אסטרטגית במבנה ארגוני?
בתחום זה, הייעוץ הארגוני מתבונן על המבנים הארגוניים בארגון, באופן כללי או ספציפי, ומנתח חוזקות, חולשות, הזדמנויות ואיומים על בסיס חלופה של הישארות במבנה הקיים ועל בסיס חלופות נוספות, הכוללות שינוי במבנה הארגוני. לדוגמה, במקרה של מיזוג ורכישה, כאשר חברה מתכוננת לרכוש חברה אחרת, לעתים קרובות יוזמן צוות מתמחה של יועצים ארגוניים על מנת לנתח ולהגיע למסקנות באשר למבנה הארגוני המומלץ ביום שלאחר המיזוג.
תרבות ארגונית: נכס או התחייבות?
תרבות ארגונית היא דבר חשוב מאין כמוהו. אופיה וערכיה של התרבות הארגונית קובעים במידה רבה כיצד הארגון יפעל על מנת להגיע ליעדיו, ולעתים אפילו על אילו יעדים ייקבעו מלכתחילה. התרבות הארגונית הינה אוסף הערכים, הנורמות, האמונות והנחות היסוד של הגורמים המובילים בארגון, והינה הבסיס לתחושת השייכות, ליכולת לפעול ביחד על מנת לחתור להשגת היעדים. מה היחס של התרבות הארגונית ללקיחת סיכון ואימוץ שינויים? מה היחס של התרבות הארגונית למושגים כגון "הצלחה" "יציבות" וכו'? האם התרבות הארגונית יותר היררכית ומדגישה סדר וסמכות, או כזו החותרת דווקא לפירוק מבנים היררכיים ויצירת סביבה שבה גם עובד או עובדת זוטרה יכולים לבטא את כישוריהם ולהביא את נוכחותם בעוצמה, משל היו מנהלים בכירים?
ללא ספק, בכל חברה מצליחה התרבות הארגונית שימשה כגורם מפתח העומד בשורש ההצלחה.
בקרב חברות רבות שחוו צמיחה מואצת והצלחה ראשונית, התגלה כי ישנו צורך בשינוי והתאמת התרבות הארגונית במהלך שלב הגדילה. לדוגמה, חברות שהוקמו על ידי מייסדים, שגיבשו תרבות ארגונית המבוסס על מנהיגות חזקה וסמכותית, שלעתים הינה הכרח בשלב מוקדם בחיי הארגון, גילו כי אותה התרבות מהווה מכשול בפני התקדמות בשלב בוגר יותר, הכרוך בחדירה לשווקים גיאוגרפיים נוספים, צמיחה לתחומי עשייה נוספים או הנפקת מניות בשוק ההון. בשלבים אלו לעתים קרובות התרבות הארגונית משתנה ומתפתחת להתבסס על שיתוף פעולה ומנהיגות קבוצתית, יותר מאשר הנהגה סמכותית על ידי מנהיג יחיד. יועצים ארגוניים מוזמנים לארגונים הנמצאים בשלבים שונים של שינוי, על מנת לבחון כיצד התרבות הארגונית יכולה לתרום להצלחה, ומה נדרש לשנות או להתמיר בתרבות הארגונית הקיימת כדי להקטין את הסיכון למכשולים שעלולים לצוץ בדרך הצמיחה.
מה כולל תהליך ייעוץ ארגוני?
תהליך ייעוץ ארגוני כולל על פי רוב ארבע תחנות:
- אבחון: היועצים הארגוניים יקיימו מפגשים עם אנשי מפתח בארגון ומחוצה לו; יאספו מסמכים ויתבוננו בתופעות הארגוניות לזיהוי ואבחון הצורך בשינוי ושיפור.
- אפיון: צוות הייעוץ הארגוני ירכיב מצגת או מסמך אפיון המהווה את שדרת תכנית הפרויקט, ויציג אותם בפני ההנהלה.
- ביצוע: צוות הייעוץ הארגוני יפעל על פי מסמך האפיון, ביישום ארגז הכלים שנבחר כמתאים ביותר להובלת השינוי או השיפור הנדרש, אם במחלקה מסוימת בארגון או בארגון בכללותו.
- מדידה והסקת מסקנות: היועצים הארגונים ימדדו את אפקטיביות העבודה ויציגו בפני הנהלת הארגון את המסקנות הרלוונטיות להמשך הדרך.
כיצד לבחור חברה לייעוץ ארגוני?
כיצד לבחור חברה לייעוץ ארגוני?
הנה כמה המלצות שיסייעו לכם לבחור בצוות יועצים ארגוני המתאים ביותר לצרכי הארגון שלכם:
- ניסיון: בחרו בחברת ייעוץ שכבר התמודדה עם אתגרים דומים לשלכם. שאלו אותם בפירוט רב ככל שנדרש כיצד התמודדו והתגברו על המכשולים. בקשו המלצות מלקוחות דומים לשלכם.
- התמחות: שאלו אודות תחומי ההתמחות של חברת הייעוץ. יש סבירות גבוהה שבתהליך האבחון הארגוני יעלו צרכים נוספים; האם החברה תוכל לקחת על עצמה גם טיפול באפיקים הנוספים שיתגלו? או שתיאלצו להכניס פנימה חברת ייעוץ נוספת.
- כימיה: ייעוץ ארגוני אינו תהליך "קר" המבוסס רק על תובנות שכליות. מדובר בתהליך הכולל התפתחות ודורש מעורבות ויחס אישי. בדקו האם נוצר "חיבור" וכימיה טובה עם צוות הייעוץ, לפני שאתם בוחרים בהם כיועצים ומלווים של התהליך הארגוני.
לסיכום:
- אם הארגון שלכם נמצא בתהליכים של השתנות;
- ניצב בפני אתגר או יעד שאפתני;
- זקוק לפיתוח ההון האנושי;
- נדרש ליצור או לחזק מנגנונים של שיתוף פעולה ותקשורת בתוך צוותים ובין מחלקות;
- נדרש לחדד ולהניע שינוי בתרבות הארגונית על מנת להעצים את העובדים והמנהלים במקום לעצור אותם;
יש הסתברות גבוהה שתפיקו ערך רב מתהליך ייעוץ ארגוני המבוצע על ידי צוות מנוסה ומיומן.