פתיחת עסק – המדריך המלא

ההחלטה לפתוח עסק יכולה להיות מרגשת מאד. מדובר על תחילת דרך חדשה, על הזדמנות בלתי רגילה לגלות דברים חדשים, לפעמים גם לשנות תוך כדי את העולם וכמובן, להרוויח כסף. רבים רוצים להיות עצמאיים וכדי להצליח בכך צירפנו את המדריך המלא לפתיחת עסק מוצלח.

 

באנר הנעה לפעולה - frontis עם לילך זיו

הגדרת והצגת הרעיון העסקי

הדבר הראשון שכדאי לעשות בדרך לפתיחת העסק הוא להגדיר את הרעיון העסקי ולהציג אותו. אין צורך לגלות לכולם במה מדובר אך רצוי מאד לספר על כך למספר אנשים קרובים. המטרה של הצגת הרעיון היא לא לקבל אישור סביבתי אלא להגדיר את העסק באופן ברור.

רעיון עסקי ברור יהיה קל יותר ליישום ואם אפשר להסביר אותו בצורה פשוטה, כנראה אפשר יהיה להקים אותו בהצלחה. כדאי לשבת על הרעיון, לדייק אותו ככל שצריך ואפשר לפנות ליועץ עסקי כדי לוודא שהרעיון מובן ולקבל רעיונות לשיפור והתאמה שלו לקהל היעד.

כתיבת תוכנית עסקית ותוכנית שיווקית

יציאה לדרך עם תוכנית ברורה היא מתכון להצלחה. תוכנית עסקית בוחנת את השוק, המתחרים, ההזדמנויות, האיומים. היא מפרטת את המודל העסקי, העלויות הנדרשות להקמה, עלויות התקורה ומגדירה ממה העסק ירוויח וכמה הוא צפוי להרוויח.

בנוסף כדאי להכין תוכנית שיווקית שתפרט את המטרות, היעדים והאסטרטגיה בה העסק ישתמש כדי להשיג אותם (היא יכולה להיות חלק בתוכנית העסקית אך כדאי שתהיה מפורטת). כל עסק זקוק ללקוחות והיום ישנן דרכים רבות להגיע אליהם, אך חשוב להבין כבר בתחילת הדרך אילו פעולות ידרשו לשם כך, מהן העלויות הנלוות להן ומה בעל העסק יצטרך לעשות כדי להוציא אותן לפועל.

שיחה עם רואה חשבון

מפגש עם רואה חשבון יכול לתת מידע רב על ניהול עסקים באופן כללי ועל היתכנות התוכנית העסקית באופן ספציפי. רואה החשבון יוכל לבחון את הרעיון מבחינה כלכלית, לבדוק האם הערכת הרווחים סבירה ואת אמצעי המימון המתוכננים.

היום עסקים רבים מנהלים את החשבונות שלהם ביום יום, מפיקים בעזרת תוכנה את החשבוניות וגובים תשלומים בעצמם אך אין זה אומר שזהו תחליף לשירותי ראיית חשבון או התייעצות עם גורם מקצועי. השיחה הראשונה עם רואה החשבון יכולה לסייע בקבלת החלטות בנוגע לאופן הקמת העסק וגם לבחינה עם מי כדאי לעבוד בהמשך הדרך לניהול נכון של הכספים.

מיתוג ושם העסק

לפעמים השם של הבעלים יכול להיות השם של העסק, אך אם הכוונה היא לפתוח עסק שאנשים יוכלו לזהות, להתחבר אליו ולצמוח איתו, כדאי להקדיש מחשבה לשם ולמיתוג שלו.

זה הזמן לחשוב מה העסק מייצג, מהם הערכים שלו ועל קהל היעד ולמה הוא יתחבר. בנוסף לשם כדאי להתחיל לחשוב על המיתוג וליצור "שפה עיצובית כולל לוגו.

פתיחת עסק ברשות המיסים

ברגע שהתקבלה ההחלטה לפתוח עסק זה הזמן לגשת לרשויות המיסים ולהפוך את הרעיון לרשמי. בהנחה שהמטרה היא לפתוח עוסק מורשה או עוסק פטור (כדאי להתייעץ עם רואה החשבון בנושא) יש לפנות לרשויות באופן הבא: מע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי.

פתיחת העסק חשובה ואחריה אפשר להתחיל לפעול, להפיק חשבוניות/ קבלות ולדווח בצורה מסודרת על ההכנסות וההוצאות.

יצירת הפרדה בין העסק לבית

כדי שהעסק יעבוד בצורה תקינה כבר מהרגע הראשון מומלץ מאד לבצע הפרדה בינו לבין הבית. הדבר יכול לבוא לידי ביטוי במספר היבטים

  • חשבון לעסק – כדאי מאד לפתוח חשבון שישמש את העסק. הוא לא חייב להיות חשבון עסקי יקר אך חשוב שתהיה הפרדה פיננסית ברורה בין השניים.
  • מערכת ניהול כספים – כדאי מאד לפעול עם מערכת ניהול כספים כאשר ישנן מערכות הפקת חשבוניות שנותנות גם אופציה של ניהול כספים.
  • לוח זמנים – כדאי לחשוב על שעות הפעילות של העסק מול התחייבויות ביתיות שונות. ככל שישנן יותר התחייבויות אישיות כך יש לבחון את עניין ההפרדה ברצינות.

רכישות ראשוניות לעסק

המעבר בין הרעיון לביצוע דורש הכנת העסק עצמו ויציאה לרכישות ראשוניות. חשוב להגדיר את התקציב הנדרש להקמת העסק ולכלול בתוכו את כל מה שנדרש כדי לצאת לדרך. יש לקבל החלטה היכן העסק יפתח, לרכוש את הציוד הנדרש להקמה ולתפעול ראשוני.

אם יש צורך לקנות סחורה, זה הזמן ליצור קשר עם ספקים, לקבל הצעות מחיר ולעשות את החישובים הנדרשים לתמחור המוצרים. כמובן, חשוב מאד לבחון את התקציב ולהשאיר כסף גם לחודשי הפעילות הראשונים.

הקמת העסק מבחינה פיזית

כל עסק צריך להיות מוקם מבחינה פיזית. נכון, היום ישנם עסקים דיגיטליים שכל שנדרש כדי להפעיל אותם זה מחשב ואפשר לעבוד בכל מקום, אך גם אותם יש להקים. בין אם העסק דיגיטלי ובין אם לא, יש לקבוע לו מקום ולהתחיל לסדר אותו.

אם העסק מקבל לקוחות במקום יש צורך לעצב אותו ובכלל זה לצבוע את הקירות באופן שמייצג את המותג ולסדר פינת ישיבה ללקוחות. אם מדובר בעסק קמעונאי יש צורך לדאוג לנראות מעניינת, מידוף וקופה. יש לחשוב על כל מה שהלקוחות רואים כשהם מגיעים למקום וליצור סביבת שמעודדת עבודה.

מציאת ספקים

ברור כי עסקים קמעונאיים צריכים סחורה וכי עליהם למצוא את הספקים המתאימים לעבוד איתם. מעבר לספקים שמוכרים מוצרים יש למצוא גם ספקים לכל הציוד הנלווה כולל אריזות, מדבקות, חותמות וכל דבר אחר שהעסק יצטרך במהלך הפעילות שלו.

מעבר לספקי סחורה פעמים רבות העסק צריך לעבוד עם נותני שירות נוספים, מקבילים או משלימים. הדבר נכון לא רק לעסקים קמעונאים אלא גם לנותני שירותים. לא פעם עסקים נתקלים במצב בו הלקוחות מבקשים מהם שירותים נוספים לאלו שהם מספקים וטוב לעבוד עם אנשי מקצוע טובים שהתקשורת איתם יכולה לקדם את כל הצדדים.

פתיחה רשמית

לכל עסק יש יום בו הוא נפתח. יכול להיות שהדלתות נפתחות באופן פיזי ויכול להיות שהעסק מתחיל לבצע עבודה, לשרת את לקוחותיו או לעשות פעולות שיווק. זה הזמן להודיע לחברים, למשפחה ולכל מי שיכול להיות רלוונטי על הקמת העסק.

במקרים מסוימים אפשר לחגוג את פתיחת העסק אך כל מקרה לגופו ויש לבחון האם יש ערך בכך או לא. בכל מקרה, מרגע הפתיחה זה הזמן לגלות מחויבות ולפעול בהתאם לתוכנית העסקית כדי להפוך את הרעיון למציאות.

בניית נוכחות דיגיטלית

היום כמעט כל העסקים יכולים להרוויח מנוכחות דיגיטלית כאשר אפשר לחלק אותה לאתר העסק ולנוכחות ברשתות החברתיות.

  • אתר העסק

בהתאם לסוג העסק והעיסוק יש להחליט איזה אתר להקים. נותני שירות רבים יכולים להסתפק באתר של דף אחד אשר ישמש ככרטיס ביקור, אך אלו שרוצים להציג את היכולות שלהם, לכתוב על העסק ועל התחום (ואף להתקדם בגוגל) יצטרכו אתר מושקע יותר. כדי להקים אתר יש לרכוש דומיין, אחסון ולהחליט באיזו מערכת לבנות אותו.

  • רשתות חברתיות

היום יש כל כך הרבה רשתות חברתיות וקשה להפגין נוכחות בכולן. על העסק לחשוב מי קהל היעד שלו, היכן הוא נמצא ולהפגין נוכחות בצורה הנכונה ברשת המתאימה. בין היתר אפשר להקים פרופיל בפייסבוק, אינסטגרם, טיק טוק, לינדקאין ובנוסף לכל אלה ניתן גם להקים ערוץ יוטיוב. כדאי לחשוב על הרשת שתתאים לעסק, שאפשר יהיה להעלות תכנים באופן טבעי ובמינימום מאמץ. את תהליך המחשבה תוכלו לעשות בתהליך ייעוץ שיווקי. 

Frontis  - ייעוץ עסקי

Frontis - ייעוץ עסקי

חברת FRONTIS מקבוצת מרכז זיו לעסקים מובילה בתחום ייעוץ עסקי לעסקים. החברה מספקת שירותים לעסקים קטנים, בינוניים, חברות, ארגונים ועמותות. FRONTIS מלווה, מייעצת והולכת יד ביד עם הלקוחות אל עבר מטרותיהם כשהיא משתמשת במתודות מתקדמות, מביאה כלים הניתנים ליישום, תקשורת טובה והקשבה רבה.

מייסדת ומנכ"ל החברה, לילך זיו, יועצת עסקית, מלווה עסקים וחברות מתוך שליחות לעזור לאנשים להשיג רווחים ורווחה, ועושר ואושר. החל מ 2004 היא ליוותה אלפי לקוחות, שמעידים על הצלחות רבות ושביעות רצון גבוהה.

אדם המצויר מצביע על סימני וי מייצג מאמר מקצועי על פתיחת עסק המדריך המלא מחברת FRONTIS ייעוץ עסקי

לייעוץ ומידע נוסף

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

השירותים שלנו :

דילוג לתוכן