מהי אסטרטגיה עסקית ומה חשוב להביא בחשבון בעת יצירתה
אסטרטגיה עסקית משמעותה גיבוש מערכת החלטות ודרכי פעולה המסייעים בהשגת חזון ויעדים עסקיים. כאשר ניגשים לתכנון אסטרטגי, חשוב לבחון מכלול של פרמטרים לרבות הסביבה העסקית והתחרותית, המבנה הפנימי וכד' הכל במטרה לממש את האסטרטגיה באופן מיטבי.
בתיאוריה, קל להבין את הרעיון אשר עומד מאחורי המונח "אסטרטגיה עסקית" אך בפועל פיתוח שלה דורש מיומנויות רבות. יש צורך בהבנת מטרות העל של העסק, היעדים הקרובים, הזירה העסקית, היתרונות והאתגרים. בהתאם יש לבנות תוכנית ייחודית שתשרת את העסק, תביא את היתרונות שלו לידי ביטוי ותשלב פתרונות ורעיונות שיעזרו לו להתגבר על הקשיים שבדרך.
אסטרטגיה היא תוכנית ארוכת טווח הכוללת את הפעולות הנדרשות כדי להביא את העסק מהמצב הנוכחי למצב הרצוי. בתוך האסטרטגיה נכללות המטרות, מוגדרים היעדים והפעולות הנדרשות לצורך הגשמתם. אסטרטגיה טובה מסייעת לעסק לקבל החלטות נכונות בכל זמן נתון כולל החלטות תפעוליות ופיננסיות. היא עוזרת לקבוע את סדר העדיפויות של הפרויקטים השונים ולתקשורת טובה יותר של כל המחלקות והעובדים.
נקודה חשובה על אסטרטגיה עסקית היא שכל עסק הוא יחיד ומיוחד. כל עסק מגדיר את המטרות שלו ופועל בשטח שונה מאחרים.
ניווט מהיר:
מרכיבי אסטרטגיה עסקית:
ערכי ליבה
ניתוח SWOT
יעדים ברורים
ייחודיות ובידול
בנייה ומכירה
ערכי ליבה
המטרות והיעדים של העסק באים לשרת את ערכי הליבה. ככל שהעסק מגדיר את החזון שלו בשלב מוקדם כך הוא יכול לפעול בצורה נכונה כשיש לו "מצפן" פנימי. ערכי הליבה או החזון עוזרים לדעת האם המשימות השונות אכן מתאימות לעסק או לא. הוא עוזר ביצירת הנחיות ברורות בנוגע לפעילויות המתאימות לעסק ולהגדיר את המטרות והיעדים הנכונים.
ניתוח SWOT
ניתוח SWOT בוחן את החוזקות, החולשות, האיומים וההזדמנויות של העסק ושהעסק עומד מולם. הניתוח הוא חלק בלתי נפרד מהאסטרטגיה העסקית כיוון שהוא מאפשר להסתמך על החוזקות, להשתמש בהם כיתרון ובו זמנית להיות מודעים לחולשות או לאיומים. ככל שהעסק יודע לזהות יותר הזדמנויות ומבין כיצד הוא עומד לנצל אותן כך הוא יוכל להגיע אל היעדים שהוגדרו בפחות מאמצים.
יעדים ברורים
בעת ייעוץ פיננסי העסק חייב להגדיר יעדים ברורים לטווח הקצר והארוך. היעדים צריכים להיות מציאותיים ותואמים את היכולות ואת תחום הפעילות של העסק. בהתאם ליעדים יש ליצור אסטרטגיה ארוכת טווח כשזו צריכה להגדיר את סוג המוצרים והשירותים שהעסק רוצה לספק, קהל היעד, השווקים בהם העסק רוצה להתמקד ובפעולות שידרשו כדי להצליח להגיע אל המצב הרצוי.
ייחודיות ובידול
כדי שהעסק יצליח להגשים את החזון והמטרות שלו עליו להציע ללקוחות דבר ייחודי ולבדל עצמו משאר העסקים הפונים לאותו קהל. המוצר או השירות צריך להיות ייחודי כשהדבר דורש הבנה מעמיקה של המסר שהעסק רוצה להעביר ללקוחות. היום תשומת הלב של הלקוחות מוסחת בקלות ולכן חשוב למצוא את הסיבה לכך שהם יישארו עם העסק, ירכשו ממנו וימשיכו להמליץ עליו.
בנייה ומכירה
האסטרטגיה נוגעת בנקודות רבות של העסק והיא צריכה להתייחס גם לבנייה ופיתוח פנימי וגם לשיווק ומכירות ללקוחות. שני הצדדים הולכים יחד יד ביד ופעילות נכונה נותנת ללקוח חוויה יוצאת דופן ולעסק סיפוק רב. יש לחלק את המשאבים בצורה הנכונה כך שאפשר יהיה להמשיך לבנות את העסק, לפתח מוצרים ושירותים חדשים ובו זמנית להרחיב את הקהל ולהעמיק את הקשר איתו.
תובנות ועדכון האסטרטגיה
ברגע שהתוכנית יוצאת לפועל יש לבחון את ההצלחה של הפעולות השונות שנקבעו. במידה והפעולות אכן הובילו לתוצאה הרצויה, אפשר להחליט האם להגביר את הפעילות הנוכחית או האם להמשיך לפעילויות חדשות. במידה והפעולות לא הובילו לתוצאה הרצויה יש לבצע בדיקה מעמיקה, לשאול מדוע המטרות לא הושגו ולשקול את שינוי האסטרטגיה בה העסק בחר מלכתחילה.
בעת ייעוץ אסטרטגי לעסקים חייב להביא בחשבון שבדרך נלקחים סיכונים ולכן יתכן כי לא כל הפעולות יובילו לתוצאות הרצויות. ברגע שיש את ההבנה הזו ומתבצעות מדידות של הפעולות השונות, קל להתאושש מהטעויות, לעדכן את התוכנית ולשפר אותה, לחשוב על פעולות ואסטרטגיה חדשה וזאת למען השגת המטרות שנקבעו.
הדרך לבניית אסטרטגיה עסקית
אסטרטגיה עסקית עוזרת לזהות את הצעדים החשובים שיש לנקוט כדי להגיע אל המטרות והיעדים שהוגדרו מראש. היא מביאה בחשבון גורמים רבים ומאפשרת לקבוע את הפעולות השונות תוך ניצול חכם של המשאבים, שליטה גבוהה בפעולות השונות וניצול היתרונות הפנימיים. בניית, כתיבת והוצאת האסטרטגיה לפועל דורשת מספר שלבים:
פיתוח חזון אמיתי
המילה חזון עשויה להישמע מופשטת אך זהו אחד המרכיבים החשובים להצלחת העסק. החזון הוא ההצהרה של העסק כיצד הוא רואה את עצמו בעתיד והוא מגדיר כיצד הוא רוצה להיות, לפעול ולבטא את עצמו. שלא כמו מטרות ויעדים אשר אמורים להתממש ובכך להסתיים, החזון אמור להמשיך להתקיים לאורך כל חיי העסק. מתוך החזון יקבעו המטרות, היעדים ודרך הפעולה.
הגדרת מטרות ויעדים
בשלב כתיבת האסטרטגיה לעסק אמור להיות חזון וערכי הליבה שלו צריכים להיות ברורים. מתוך כך יוצרים מטרות גדולות ויעדים נקודתיים יותר. המטרות יכולות להיות כלליות יותר אך היעדים צריכים להיות ספציפיים וממוקדים. שלא כמו החזון הגדול שמהווה את המצפן של העסק, המטרות והיעדים אמורים להגיע לידי מימוש וצריכה להיות דרך מדידה שמצביעה האם הם הושגו או לא.
טקטיקה
ברגע שהמטרות והיעדים ברורים אפשר להתחיל לקבוע מהן הפעולות שידרשו כדי להשיג אותם. כלומר, יש לקבוע מה העסק יעשה כדי להשיג את מה שהוא קבע כמטרה. הפעולות השונות יכולות להתבצע על ידי בעל העסק, מחלקות שונות ועל ידי עבודה עם גורמים שמספקים שירות במיקור חוץ. הטקטיקה היא דרך הפעילות, היא מפורטת ואפשר להבין ממנה אילו משאבים ידרשו מהעסק כדי לפעול.
הקצאת משאבים
על מנת שאפשר יהיה להוציא את התוכנית לפועל יש צורך להקדיש לה את המשאבים הנחוצים. בכלל זה נכנסים משאבים כספיים ומשאבי זמן. יש להביא בחשבון כי הטקטיקה הנבחרת תדרוש מגורם זה או אחר בעסק להשקיע זמן וחשוב שהגורם הרלוונטי יוכל להתפנות לכך. לעתים בעקבות בניית האסטרטגיה יחליט העסק לקחת עוד עובדים או להשתמש בשירותי מיקור חוץ לביצוע פעולות שונות. ברגע שנקבעים מראש המשאבים הנחוצים קל לקבל החלטות כלכליות בעסק.
אמצעי מדידת ההצלחה
אחת השאלות שיש להעלות נוגעת למדידת ההצלחה. יש לשאול כיצד נדע שהעסק השיג את המטרות והיעדים שהוא הציב לעצמו ולקבוע את אמצעי המדידה. כלומר, אין זה מספיק להחליט להגדיל את מספר הלקוחות של העסק אלא יש להגדיר בכמה לקוחות העסק יגדל ותוך כמה זמן. אם הפעילויות שבוצעו הצליחו להשיג את המטרה הספציפי והמדדים הצביעו על הצלחה זהו סימן שהאסטרטגיה הצליחה לשרת את העסק.
שיתוף המחלקות והגורמים הרלוונטיים
כל עסק יכול להרוויח מבניית אסטרטגיה עסקית, בין אם הוא פועל לבדו ובין אם יש לו מחלקות רבות. כאשר יש יותר מאשר גורם אחד אשר עשוי להיות מעורב בהצלחת העסק יש לשתף אותו בחלקים הרלוונטיים עבורו. על כל אחד לדעת מה המטרות שהוצבו עבורו ואילו משימות עליו לבצע כדי להוביל את העסק להצלחה. בצורה זו המחלקות השונות והעובדים יכולים לשתף פעולה ולפעול כיחידה אחת עם משימה משותפת ברורה.
תרומתו של יועץ עסקי בבניית אסטרטגיה לעסק
החשיבות של אסטרטגיה עסקית גבוהה כשהיא יכולה להשפיע במידה רבה על ההצלחה העסקית. עם זאת, לא כל בעל עסק או מנהל יודעים או מנוסים בבניית התוכנית ולשם כך כדאי להיעזר ביועץ עסקי אמין שמכיר את התחום. במהלך ייעוץ עסקי היועץ מסתכל על כל הנתונים של העסק ובתוך כך החזון, המטרות והיעדים. היועץ עסקי לחברות יודע למדוד האם אלו ריאליים או האם יש צורך לשנות אותם בהתאם לתמונת המצב שמולו. היועץ יכול לקחת את ניתוח ה-SWOT שכבר בוצע או לבצע את הניתוח בעצמו למען העסק.
יועץ עסקי לעסקים מוכשר יכול לחסוך זמן וכסף וזאת תודות לידע הרב שהוא מביא איתו ולראייה העסקית המדויקת. במשך התהליך הוא יציע הצעות מעשיות לפעולות שהעסק יכול לבצע, ינתח את העלויות הצפויות, יעזור בקבלת החלטה מי יבצע כל פעולה וילווה את העסק על פי הצורך. היועץ יכול לחסוך לעסק ביצוע פעולות שלא יובילו אותו למקום הנכון ובתכנון אסטרטגיה ריאלית המתאימה ליכולות הקיימות.
כל עסק, בין אם הוא של איש אחד בלבד או נחשב לעסק קטן ובין אם הוא בנוי ממחלקות מרובות ומוגדר כארגון גדול, ישנו צורך לאנשי מקצוע שיעזרו לראות את התמונה המלאה ושיסייעו להתקדם לשלב הבא. אחד מתוך התפקידים של היועץ העסקי הוא לבנות עם העסק את האסטרטגיה שלו, זו שתוביל אותו להשגת המטרות והיעדים, במסגרת התקציב הנוכחי והיכולות שלו. בניית התוכנית יכולה להתבצע כחלק מתהליך ייעוץ או כייעוץ ממוקד.
הזמן הנכון לבנות אסטרטגיה עסקית
פיתוח אסטרטגיה עסקית מתבצע לאחר שלעסק יש חזון, מטרות ויעדים. זהו צעד חיוני וחשוב אשר יכול להבדיל בין הגדרת היעדים לבין הדרך להגיע אליהם. האסטרטגיה צריכה להתבצע לפני שנעשות פעולות למען השגת המטרות כדי שאלו לא יתבצעו כבדרך אגב. כך העסק לא מסתמך על המזל שיביא לו את ההצלחה אלא על תוכנית ממוקדת, ברורה ומתוכננת.
אסטרטגיה עסקית מתאימה לכל עסק ולכל סוגי העסקים. היא משמשת את אלו שהמחזור שלהם נמוך, אלו שעובדים לבדם ועסקים גדולים וחברות עם מחלקות ומחזור כספים גדול. כמו כן, הזמן המתאים לבנות אותה הוא בשלב מוקדם של הקמת העסק. בנוסף, יש לעדכן את האסטרטגיה כל הזמן על פי הפעולות שכבר בוצעו ובחינת ההצלחה שלהן.
שלב אחד של בניית האסטרטגיה הוא עם ההקמה. רצוי שכל עסק יצא לדרך כשהוא יודע מה הפעולות שעליו לעשות על מנת להשיג את המטרות והיעדים שקבע לעצמו. בעזרת ייעוץ כלכלי לעסקים בעל העסק יכול להצליח מהרגע הראשון כשהוא מבין מה ההשקעה הנדרשת ממנו והוא יכול למדוד את ההצלחה על פי קריטריונים ברורים.
שלב נוסף הוא כשהעסק רוצה לשנות כיוון ולצאת עם מוצר או שירות חדש או כאשר השוק משתנה. כאשר דברים משתנים, כשנכנסים חוקים שמגבילים את העסק, קם מתחרה חדש או כשהעסק מחליט לצאת עם מוצר יוצא דופן, הוא צריך לתכנן את החדירה שלו לשוק ולהכין אסטרטגיה עסקית ברורה שתשמש כמפת דרכים.
בעת ייעוץ ניהולי לעסקים פעילים יש צורך בתוכנית אסטרטגית כשישנה החלטה להוביל את העסק לכיוון חדש, בשל החלטה פנימית או בשל שינוי בסביבה העסקית. כאשר העסק מוצא את עצמו בצומת דרכים ועליו לבחור בכיוון מסוים, עליו לא רק לעשות בחירה רגעית אלא גם להקים תוכנית שתעזור לו לממש את ההצלחה שלו באותו הכיוון.
אסטרטגיה עסקית - שאלות ותשובות
מהי אסטרטגיה עסקית?
אסטרטגיה עסקית היא כל הצעדים שהעסק מתכוון לבצע על מנת להשיג את המטרות והיעדים שלו. בדרך כלל האסטרטגיה נקבעת לאחר כתיבת תוכנית עסקית והיא פירוט הפעולות שיש לבצע כולל מי יבצע את הפעולה ומתי.
כיצד נקבעת אסטרטגיה עסקית?
אסטרטגיה עסקית יכולה להתייחס לתחומים שונים של העסק והיא תוצר של התוכנית העסקית. ראשית יש לבצע מטרות ויעדים מדידים ולאחר מכן יש לקבוע את הפעולות הנדרשות כדי להשיגן. אסטרטגיה עוזרת לעסק לדעת אילו פעולות עליו לבצע, לקבוע את התקציב לביצוע הפעולות השונות ולהעריך מראש את התוצאות.
לאיזה עסק כדאי להכין אסטרטגיה עסקית?
לכל עסק כדאי להכין אסטרטגיה עסקית. היא יכולה לכלול פעולות הנוגעות לשיווק, מכירות, ניהול, כספים ועוד. גם עסק קטן בתחילת דרכו יכול להרוויח מהכנת תוכנית שתבהיר לו מה בדיוק עליו לבצע, מה יהיו העלויות של הפעולות השונות ולמה הוא יכול לצפות כתוצאה מהפעילות שלו.
כיצד יועץ עסקי יכול לסייע ביצירת אסטרטגיה?
רבים מהעסקים לא יודעים כיצד לבצע אסטרטגיה עסקית ולכן הם מדלגים עליה. בכך הם גורמים לעצמם לעבוד ללא תוכנית פעולה מסודרת ובלי שהם יודעים להעריך את ההוצאות וההכנסות העתידיות. יועץ עסקי יכול לסייע בהכנת תוכנית אסטרטגיה עסקית ולחסוך לעסק עלויות רבות.
עד כמה חשוב לבנות אסטרטגיה עסקית?
אסטרטגיה עסקית יכולה לעזור לעסק להפוך את המטרות למשמעותיות וממוקדות. היא מסייעת לעסק לממש את החזון ארוך הטווח שלו ולהסיק מסקנות בנוגע לפעולות שעבדו היטב או שלא עבדו עבורו. זו דרך מצוינת להתנהל בטווח הארוך בביטחון ובצורה מקצועית.
האם אסטרטגיה עסקית מחייבת את העסק?
המטרה של קביעת אסטרטגיה עסקית היא להראות לעסק את הדרך. לעזור לו לקבוע מה יהיה הצעד הבא שלו ולהתכונן אליו מבחינת עלויות וזמן. עם זאת, ניתן כמובן לשנות את הפעולות השונות וזאת בהתאם לתוצאות שבאמצע הדרך ובהתאם לתנאי השוק המשתנים.