מדריך ניהול עסק: עשה ואל תעשה

הקמת עסק נשמעת כמו חלום של ממש עבור לא מעט אנשים. אז מדוע נסגרים בישראל עשרות אלפי עסקים מדי שנה? התשובה לכך לא אחידה ויש שיגידו בעיות פיננסיות, חוסר מימוש עצמי, עבודה קשה מדי ועוד רבות.

עסקים אשר רוצים להצליח צריכים לקחת את המושכות לידיים, להבין כי עומדות לפניהם החלטות רבות שיהיה עליהם לקבל מדי יום, להכיר בעובדה שכן, הם יטעו, אך שיש אפשרות ללמוד בדרך. לעתים הטעויות הן חלק מהתהליך אך מרבות מהן אפשר להימנע תודות ללמידה והבנה מהן. אילו טעויות נפוצות בניהול העסק, איך להימנע מהן ואילו טיפים מומלץ לכל בעל עסק לדעת? – הכול בכתבה.

באנר הנעה לפעולה - frontis עם לילך זיו

9 טעויות נפוצות בניהול העסק

9 טעויות נפוצות בניהול העסק fronits ייעוץ עסקי

1. עבודה ללא תוכנית עסקית

אחת הטעויות של עסקים רבים היא עבודה ללא תוכנית עסקית. הם עושים את מה שהם חושבים לנכון, להקדים ולהגדיר מטרות, להבין את העלויות של הפעולות השונות ולחשב את פוטנציאל הרווחים.

הכנת תוכנית עסקית יכולה לדרוש השקעה של זמן, אך היא יוצרת שביל לפעילות ומסייעת להבין כיצד נכון לפעול. הסיבות לכך שעסקים עובדים ללא תוכנית יכולות להיות: חוסר ניסיון בבניית תוכנית, חוסר זמן, לחץ ועוד.

כל אלה עלולים להוביל למצב בו העסק פועל בלי לדעת מה הצעד הבא שלו. הדרך להימנע מכך היא ללמוד כיצד לבנות תוכנית או להיעזר ביועץ עסקי, באופן נקודתי או כחלק מתהליך ייעוץ ולכתוב יחד תוכנית שתתאים בדיוק לעסק.

הדרך לבניית אסטרטגיה עסקית fronits ייעוץ עסקי

2. חוסר היערכות פיננסית

העסק חייב להיות מוכן להוצאות הבאות ולדעת מאיפה יבוא הכסף. בעיה של חוסר היערכות פיננסית מאפיינת עסקים בתחילת הדרך אשר לא ביצעו חישוב נכון של הפעילות (פעמים רבות בשל דילוג על הכנת תוכנית עסקית), עסקים שיוצאים במהלך חדש ועסקים שנתקלו מסיבות שונות בקשיים.

תכנון נכון של הכספים צריך להתבצע לא רק בהקמת העסק אלא גם אחת למספר חודשים. חשוב להטמיע תוכנות ופעולות שיעזרו לעסק לראות את התמונה הפיננסית המלאה, להבין מה נחוץ לו ולדאוג לכך שהוא יוכל להמשיך לפעול.

למידע בנושא בניית תקציב וניהולו לחצו כאן >>

לייעוץ כלכלי לעסקים לחצו כאן >>

נגן וידאו אודות הכירו את לילך זיו מחברת Frontis ייעוץ עסקי

3. לקיחת הלוואות יקרות וחוסר אשראי

סעיף זה הוא המשיך ישיר לחוסר היערכות פיננסית. פעמים רבות עסקים מבינים שהם "על הקצה" והם חייבים ליטול הלוואה. כשהם עם "הגב לקיר" הם חייבים לקבל את מה שיציעו להם והפתרונות עשויים להיות יקרים מאד.

במקום לקחת הלוואה ברגע האחרון טוב יותר להסתכל על התמונה הפיננסית המלאה, להבין לאן העסק הולך ולהגדיר את הצרכים של העסק. עם כל המידע יש לבחון את האפשרויות ולבחור את הטובה ביותר כשמעבר לבנק ישנם גופים שתומכים בעסקים עם הלוואות בתנאים מועדפים. אותם גופים יכולים לסייע אך פעמים רבות לוקח זמן מה לאישור הבקשה לקבלת הלוואה.

4. תמחור מוטעה

עסק צריך להיות רווחי, אך לא תמיד קל לדעת כמה כל מוצר או שירות אמור לעלות. תמחור הוא עולם ומלואו וכל עסק חייב לדעת מהן עלויות התקורה שלו (העלויות שיחולו עליו בלי קשר לקניית סחורה ולגובה המכירות), כמה עולה כל מוצר וגם כמה גובים המתחרים על מוצר או שירות דומה.

תמחור מוטעה עלול להוביל לקושי בגיוס לקוחות במקרים מסוימים ולקושי לייצר רווחים במקרים אחרים ואפילו להפסד של ממש. לא פעם עסקים מגלים שיש להם קהל לקוחות, אפילו כזה שממליץ עליהם ואוהב אותם, אך הם לא מרוויחים כסף כפי שהם צריכים להרוויח.

בדיוק לשם כך יצרנו בשבילכם מדריך תמחור מוצר מקיף >>

5. התעלמות מטכנולוגיות מתקדמות

אנחנו חיים בעולם טכנולוגי וישנם פתרונות מתקדמים שיכולים לעזור כמעט לכל עסק. החל ממערכת CRM, מערכת חשבוניות ועד בוטים שיכולים לתת מענה בכל שעה של היום ועוד. התעלמות מהפתרונות הקיימים היום מאפשרים לעסק להמשיך לעבוד כמו פעם אך לא כמו שעסקים מתקדמים עובדים.

לא פעם הסיבה לכך שהעסק לא מתייחס לטכנולוגיות הקיימות היא חוסר ההכרות עם הפתרונות או חוסר ההבנה שיכול להיות פתרון פשוט למשהו מורכב. גם במקרה זה יועץ עסקי יכול לזהות את נקודות החולשה, אלו שפוגעות ברווחיות של העסק או נושאים שאפשר לפתור בזמן קצר יותר והוא יכול להמליץ על פתרונות שהוא מכיר ושיעזרו לקדם את העסק.

6. הימנעות מקבלת עזרה חיצונית

לא קל לנהל עסק ובוודאי לא עסק קטן או עסק שעובד לבדו. אדם אחד לא אמור ולא יכול לדעת הכל מהכל, הוא לא יכול ללמוד את כל הנושאים אבל הוא כן יכול להביא עזרה חיצונית. יותר מדי עסקים מנסים לבצע את כל הפעולות בכוחות עצמם: ניהול העסק, ניהול הכספים, שיווק, מכירות, שימור לקוחות וכמובן, ביצוע העבודה בפועל.

היום אפשר להביא עזרה חיצונית גם בלי להיכנס להתחייבויות גדולות. החל מעזרה של גרפיקאי, שירותי מזכירות מצומצמים והוצאת העבודה לגורם נוסף. העסק יכול לשמור על ליבת הפעילות שלו, על הלקוחות

עשוי לעניין אתכם | אימון עסקי המסייע במימוש החזון העסקי שלכם >>

7. צמיחה גדולה מדי במהירות

כל עסק רוצה לגדול ולצמוח, להשיג יותר לקוחות ולהגדיל את הרווחים. רבים מדי רוצים לצמוח מיד ובמהירות והם מגלים כי הם לא יכולים לעמוד בגדילה. לא תמיד יותר לקוחות = יותר רווח. לפעמים הגדילה אומרת שצריך להעסיק עוד עובדים, להביא מכונות ולעבוד בשיטות שלאו דווקא רווחיות או שלא נמדדו ולא תוכננו כי יש צורך לספק את הסחורה או השירות.

הצמיחה המהירה יכולה לקרות בתחילת העסק והיא יכולה לקרות בשלבים מאוחרים שלו. היא עלולה ליצור מצב בו העסק לא מתכנן את הפעולות שלו כראוי ולכן הוא לא הולך בכיוון הרצוי. ישנן שתי דרכים לטפל בכך: הראשונה היא לתכנן את הגדילה מראש ואת גיוס הלקוחות באופן שיתאים לעסק. השנייה, במקרה והעסק כבר צמח היא לעצור לרגע, לחשוב כיצד הכי נכון להתנהל ואף להתייעץ עם גורם חיצוני שיוכל להציע פתרונות מתאימים למצב הנוכחי.

צמיחה או רווחיות fronits ייעוץ עסקי

8. הסתמכות על מעט לקוחות גדולים

מעבר לכך שעסקים רוצים לגדול, פעמים רבות הם רוצים שיהיו להם לקוחות גדולים שההכנסה מהם תהיה בהתאם. אם העסק יכול לשרת לקוחות רבים וגדולים, אין כל בעיה עם זה, אך אם הוא מסתמך על שניים/ שלושה לקוחות גדולים הוא למעשה תלוי בהם (עד כדי כך שלפעמים הוא מתנהל יותר כמו שכיר ופחות כמו עסק).

הסתמכות על מעט לקוחות גדולים שמה את העסק בסיכון כשהוא עלול למצוא את עצמו מפסיד במקרה ואחד הלקוחות יפסיק לעבוד איתו (יכול לקרות בעקבות סיבות רבות שלא תלויות בעסק, במחירים או בשירות). הפתרון לכך הוא לדאוג לכך שאף לקוח לא יעלה על 20% מהכנסות העסק ודאגה לתמהיל לקוחות שהעסק יוכל לשרת.

9. שיווק ללא שימור

בעידן הדיגיטלי נראה לא פעם שקל מאד לפרסם את העסק. האמצעים זמינים לכולם ובתקציב המתאים אפשר להביא עוד לקוחות לעסק או לפחות לקוחות מתעניינים. עסקים חייבים להבין כי יצירת התעניינות אינה מספיקה וגם לא מכירה ראשונית.

פעולת השיווק חשובה אך חשוב לא פחות לשמור על הלקוחות הקיימים, להפוך אותם ללקוחות ממליצים (שגרירי העסק) ולהמשיך את הפעילות אתם. שימור לקוחות זול פי 5 לעומת הבאת לקוח חדש ולכן כל עסק צריך לחשוב על שרשרת השיווק, המכירה והשימור ולדאוג לפנות את המשאבים הנדרשים כדי שתקציבי הפרסום יהיו תואמים למציאות ושהעסק תמיד יהיה רווחי. לכן חשוב לקחת ייעוץ שיווקי לעסקים.

FRONTIS - ייעוץ עסקי יותר מאשר עצה טובה!
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

7 טיפים מעשיים לניהול עסק בצורה נכונה

7 טיפים מעשיים לניהול עסק בצורה נכונה fronits ייעוץ עסקי

1. הגדרת יעדים ומטרות לעסק

מטרות ויעדים משמשים כמצפן לפעילותו של כל עסק ובדרך כלל מתמקדים בצמיחה. כל בעל עסק חייב לראות לנגד עיניו כל הזמן את יעדי ומטרות העסק לטווח הקרוב והרחוק, להתמיד בפעילות להשגתם ולעשות כל מאמץ שלא לסטות מהדרך. בהתאם למטרות וליעדים העסק מנהל את המשאבים העסקיים, הפיננסיים והשיווקיים שלו.

עסק הפועל ללא מטרות הוא כמו אוניה שבה הקברניט אינו מנווט אותה, אלא נותן לה להיסחף לפי כיוון הרוח. יש להניח, שאוניה שכזו לא תגיע לנמל הבית שלה. יעדי העסק חשובים לא רק למנהל, אלא גם משמשים כמוטיבציה לעובדים להשקיע ולהניע את העסק לקראת התפתחות וצמיחה, שגם הם ירוויחו ממנה. היעדים נותנים לעבודתם משמעות חשובה, מחזקים ומפתחים אצלם את תחושת השייכות לעסק.

יעדים ומטרות ניתנים למדידה ולניתוח ולכן כשעושים הערכה ובדיקה של ההישגים בשטח ניתן להראות היכן העסק עובד באופן תקין והיחכן יש צורך לשפר את ביצועיו. היעדים יכולים להיות מאתגרים, אך גם חייבים להיות ריאליים לביצוע, ברורים וממוקדים וכאמור גם מדידים.

2. ניהול זמן נכון

לניהול זמן נכון יש השפעה מכרעת על תפקוד העסק השוטף. אחד הפרמטרים של ניהול זמן תקין הוא התיעדוף, כלומר: יצירת סדרי עדיפויות לביצוע – הן של ההנהלה והן של העובדים.

כשברור לבעל העסק ולעובדים אלו מטרות הינן לטווח הקצר ואלו מהן מכוונות לטווח הארוך, למה נותנים עדיפות, מדוע ובאיזה סדר – ניהול הזמן הופך להיות יעיל ומקדם את הפעילות השוטפת של העסק. 

למדריך ניהול זמן לעסקים, היכנסו >>

ניהול זמן המשאב היקר ביותר בעסק

3. האצלת סמכויות

ישנם בעלי עסקים, במיוחד אלו הקטנים, שבהם המנהל לוקח על עצמו את הטיפול בכל תחומי העסק.
זה אולי יכול להצליח מיד עם הקמתו של העסק, אך אינו משרת את העסק לטווח הקצר ובוודאי שלא לטווח הארוך.

האצלת סמכויות הינה גישה ניהולית המשפיעה רבות על הצלחת העסק – מנהל הלומד להאציל סמכויות ומשימות לעובדיו מנהל את זמנו בצורה נכונה יותר וחוסך לעסק מאמץ רב ותקציב.

כמובן שהמנהל צריך לדעת מה קורה בכל אחת ממחלקות העסק או התחומים המקצועיים שבו, אך חשוב שבתחומים מקצועיים יעבדו אנשים שזהו מקצועם ובין העובדים תהיה חלוקת משימות.

4. להיעזר בניהול העסק בטכנולוגיה חדישה ובאוטומציה

הטכנולוגיות הממוחשבות המודרניות מקלות משמעותית על העבודה היומיומית, מונעות טעויות אנוש, חוסכות הרבה זמן וכסף ועוד יתרונות רבים.  התהליכים הטכנולוגיים והאוטומטיים משפרים את התהליכים העסקיים ומייעלים אותם וניתן להתאים אותם לגודל העסק ולצרכיו הספציפיים.

השימוש בטכנולוגיה יכולה להתבצע בכל מחלקות העסק – החל מעבודות המשרד, דרך המעקב על המלאי, השימוש בשיווק דיגיטלי על ענפיו השונים, יצירת אתר אינטרנט מתקדם שיביא הרבה לידים ולקוחות לעסק, ניהול פיננסי ממוחשב של העסק ועוד.

אחת הדוגמאות היא שמירת מסמכים וגיבוי חומר חשוב ורגיש בצורה ממוחשבת על ענן, ללא הפחד שמישהו יפרוץ למחשב או שהחומר ייפגע בצורה כלשהי.

5. ניהול פיננסי מוקפד ומאורגן

ניהול פיננסי אחראי, חוקי, מדויק ומוקפד הינו הכרחי לניהול מצליח של כל עסק. עסקים קמים ונופלים כתוצאה מניהול כספי לא מקצועי ולא תקין.

בכל עסק חייב להיות רישום של ההוצאות, ההכנסות, לנהל נכון את תזרים המזומנים, לעקוב אחרי הוצאות לא צפויות ולדעת בכל רגע נתון מה מצבו הפיננסי של העסק.

באנר הנעה לפעולה - frontis - ייעוץ פיננסי לעסקים

6. לבנות מערכת שיווק יעילה 

עוד פרמטר משמעותי מאד בצמיחת העסק, בשימור לקוחות קיימים ובאיתור לקוחות חדשים הוא ניהול השיווק שלו.

הפרסום והשיווק מביאים את העסק למודעות ציבור הלקוחות הפוטנציאלי, מדגישים את ייחודיותו של העסק – מוצריו ושירותיו ומניעים את הצרכנים לבצע את פעולת הרכישה. השיווק מעביר את המסר של העסק, מציג את המיתוג שלו ופועל להטמעתו בציבור.

7. להיעזר בייעוץ עסקי מקצועי

מטרתו של כל עסק היא להגדיל עד כמה שאפשר את מחזור המכירות, לצמוח ולהתקדם ולהשיג את יעדיו.

כדי לעמוד באתגרים הללו מומלץ להיעזר ביעוץ עסקי מקצועי ולתת את המלאכה הקשה של תכנון תוכנית עסקית, תכנון אסטרטגיות שיווקיות, נקיטת פעולות להגדלת מאגר הלקוחות והקטנת הפער בין ההוצאות להכנסות – למומחים המקצועיים, כמו אלו הנמצאים בחברת FRONTIS.

חוץ מהידע המקצועי והניסיון הרב, ליועץ העסקי יש יתרון בכך שהוא מביט אל החברה מנקודת מבט חיצונית וניטרלית ולכן יכול להבחין באלמנטים רבים שאנשים שנמצאים בתוך המערכת אינם יכולים להבחין בהם.

אין ספק, שייעוץ עסקי, שיווקי ופיננסי מקצועי יכול להצעיד כל עסק  להתפתחות ולצמיחה.

גלגל כתום עם פירוט שירותים הניתנים על ידי יועץ עסקי המומחים בייעוץ עסקי

FRONTIS - ייעוץ עסקי יותר מאשר עצה טובה!
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

Frontis  - ייעוץ עסקי

Frontis - ייעוץ עסקי

חברת FRONTIS מקבוצת מרכז זיו לעסקים מובילה בתחום ייעוץ עסקי לעסקים. החברה מספקת שירותים לעסקים קטנים, בינוניים, חברות, ארגונים ועמותות. FRONTIS מלווה, מייעצת והולכת יד ביד עם הלקוחות אל עבר מטרותיהם כשהיא משתמשת במתודות מתקדמות, מביאה כלים הניתנים ליישום, תקשורת טובה והקשבה רבה.

מייסדת ומנכ"ל החברה, לילך זיו, יועצת עסקית, מלווה עסקים וחברות מתוך שליחות לעזור לאנשים להשיג רווחים ורווחה, ועושר ואושר. החל מ 2004 היא ליוותה אלפי לקוחות, שמעידים על הצלחות רבות ושביעות רצון גבוהה.

אדם המצויר בתוך משולש עם סימן קריאה הולך לדרוך על קליפת בננה מייצג מאמר מקצועי על טעויות נפוצות בניהול העסק מחברת FRONTIS ייעוץ עסקי

לייעוץ ומידע נוסף

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

השירותים שלנו :

דילוג לתוכן